Jihomoravští zastupitelé podpořili přesun brněnského vlakového nádraží z centra

Jihomoravští zastupitelé na pondělním mimořádném zasedání podpořili stavbu nového brněnského vlakového nádraží v poloze u řeky Svratky. Pro takzvanou variantu A hlasovalo 53 zastupitelů z 57 přítomných. Variantu odsunutého nádraží podpořili i kvůli rychlejší proveditelnosti. Tři lidé se zdrželi a jeden hlasoval proti. Názor jihomoravského zastupitelstva je pouze poradní.

Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Proti rozhodnutí jihomoravských zastupitelů protestovali lidé před sídlem krajského úřadu | Foto: Václav Šálek | Zdroj: ČTK

Jako druhou variantu navrhovali zastupitelé Jihomoravského kraje stavbu pod Petrovem blízko stávajícího nádraží. Podle odhadů má stavba trvat zhruba šest let. Výstavba v blízkosti Svratky má stát mezi 42 a 45 miliardami korun, pod Petrovem by se cena pohybovala od 42 do 56 miliard.

Dálnice D1 u Brna stojí. Nehoda vytvořila čtyřkilometrovou kolonu

Číst článek

Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026, informovala ČTK.

„Rozhodli jsme o stanovisku Jihomoravského kraje k vhodnější variantě nádraží v Brně. To znamená varianta A,“ řekl Radiožurnálu Martin Maleček z hnutí Starostové pro jižní Moravu. Doplnil, že kromě horší dostupnosti pro některé lidi vyšla v ostatních aspektech lépe právě tato varianta.

Kritici tohoto řešení tvrdí, že nádraží u řeky zkomplikuje cestování do centra města a bude dražší. Hůře se také podle nich bude napojovat městská hromadná doprava.

Rozhodnutí jihomoravských zastupitelů ale ještě neznamená, že nádraží bude u řeky skutečně stát. K návrhu nové polohy se ještě bude vyjadřovat třeba ministerstvo dopravy a na konci února také zastupitelé Brna. Konečné slovo bude mít vláda. Teprve ta rozhodne o tom, kde nový přepravní uzel za desítky miliard korun vznikne.

Už teď je nicméně podle Správy železniční dopravní cesty jisté, že v současné poloze nádraží dál zůstat nemůže, protože je na hranici svých kapacit a také do budoucna neumožňuje vedení plánovaných vysokorychlostních tratí.

Mimořádné zastupitelstvo Jihomoravského kraje jednalo v pondělí 15. ledna o odsunu brněnského nádraží z centra města | Foto: Václav Šálek | Zdroj: ČTK

Zastupitelé mají také rozhodnout o případném prodeji pozemků pro stavbu lázeňského komplexu u Pasohlávek. Podle doporučení může takto kraj pozemky rychleji zhodnotit – plocha má hodnotu asi 350 milionů korun. Parcely aktuálně vlastní společnost Thermal Pasohlávky, kterou vlastní kraj a obec Pasohlávky.

Ta s prodejem už minulý týden souhlasila. Kraj v případě rozhodnutí o prodeji nabídne pozemky veřejně s podmínkou, že budoucí vlastník lázně postaví tak, aby to bylo v souladu s územním plánem Pasohlávek.

O areál má podle zástupců kraje zájem čínská firma RiseSun, se kterou už hejtmanství dlouhodobě jedná o postavení čínských lázní za necelé dvě miliardy korun.

Tomáš Kremr Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme