Budeme na dálnicích jezdit stošedesátkou?

Na některých vybraných úsecích dálnic by se možná mohlo i v Česku jezdit stošedesátkou. Počítá s tím návrh zákona tří poslanců ODS Evy Dundáčkové, Davida Šeicha a Tomáše Úlehly, který ale dnes nepodpořila vláda premiéra Jana Fischera. Návrh má další odpůrce, kteří argumentují rizikem zvýšení počtu smrtelných dopravních nehod.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice | Foto: www.rsd.cz

Podle autorů návrhu by zvýšení maximální rychlosti mohlo být možné jen za určitých podmínek: Aby v místě nebyl nájezd na dálnici nebo sjezd z ní, nesmí tam být parkoviště, řidič musí mít dohled alespoň dvě stě metrů, vozovka musí být suchá a viditelnost musí být rovněž nejméně dvě stě metrů.

Podle spoluautorky návrhu, poslankyně Evy Dudáčkové (ODS), by zvýšení rychlosti nemělo být příčinou dalšího zvyšování počtu dopravních nehod: "Nehodovost spočívá v něčem jiném. Předpokládáme, že zvýšení rychlosti bude na vytypovaných dálnicích, které budou upravené a vhodné pro to, aby se na nich dalo jezdit větší rychlostí. Nepřipadá nám to jako zvýšení rizika."

Opak si myslí poslanec Jeroným Tejc )ČSSD). Podle něj se už teď nedaří snížit počet smrtelných dopravních nehod a donutit řidiče jezdit podle stávajících pravidel:

"Platí, že auta sice jsou rychlejší a bezpečnější než před dvaceti lety, ale také je mnohem větší hustota provozu. A myslím, že zatím ten okamžik pro zvýšení rychlosti - byť na vybraných úsecích - nepřichází v úvahu. S ohledem na to, že nejsme schopni zabezpečit to, aby tato rychlost byla skutečně maximální, aby nebyla dále překračována."

Jaké názory mají na zvýšení rychlosti dopravní experti?

Dopravní expert Stanislav Huml pokládá navrhované zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů v hodině za rozumné. Podle něj je to totiž rychlost, kterou část řidičů stejně jezdí:

"Akorát jsou pokutováni. Ale, upřímně řečeno, stošedesátkou se běžně na našich dálnicích jezdí. A pokud je to za suchého stavu, za přehledného provozu - to znamená není ten provoz příliš hustý, nejsou tam zatáčky a horizonty, které třeba na D1 jsou opravdu kritické, tak na těch úsecích, které jsou na tu rychlost konstruovány, jako je D5 či D8 a nakonec i D11, tak si myslím, že ta stošedesátka je jenom pokrok, který je nevyhnutelný."

Jiný názor má dopravní psycholog Karel Havlík. Podle něj by Češi, na rozdíl třeba od řidičů na německých dálnicích, nerespektovali nařízení jezdit takto rychle právě jen na vybraných úsecích:

"Povrch na některých úsecích dálnice není vhodný pro tak vysoké rychlosti. Mám pocit, že řidiči budou jezdit rychleji i tam, kde to dopravní podmínky a dopravní prostředí nedovoluje. Vyšší rychlost vyžaduje od řidiče především vyšší soustředění, rychlejší reakci a rychlé zpracování podnětů na silnici. A to každý při té rychlosti nemá."

Hostem Dvaceti minut Radiožurnálu byl šéf dopravní policie Leoš Tržil. Odpovídal na otázky: Jste pro zvýšení rychlosti na některých dálnicích na 160 km/h? Proč správně nefungují přístroje, které mají odhalit, jestli jsme před jízdou pili alkohol? Záznam pořadu najdete v RÁDIU NA PŘÁNÍ.

Aktuální situaci na českých silnicích pro vás sleduje ZELENÁ VLNA.

Přečtěte si také:
Rychlé policejní passaty už přistihly v Praze přes 60 řidičů
Velikonoce: znovu mrtví na našich silnicích
Navzdory posíleným kontrolám umírají na silnicích další lidé
Nulová tolerance řidičům - heslo velikonočních policejních kontrol
Policie dohlédne na pomlázku

Věra Pfeifferová, Katarína Brezovská, Miroslav Panuška Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme