Budoucnost nové ranveje na pražské Ruzyni je zatím nejistá

Vláda by dnes mimo jiné měla jednat o budoucnosti nové paralelní ranveje na letišti v pražské Ruzyni. Kabinet má totiž na programu schvalování Politiky územního rozvoje České republiky, která by měla s projektem nové dráhy počítat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letiště Praha Ruzyně | Foto: Marie Matúšů

Výstavbu nové dráhy zkomplikovalo březnové rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, jenž zrušil změny územního plánu, které se rozšíření letiště týkaly. Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Martina Ayrera je nová dráha pro letiště nezbytná, a to hned ze dvou důvodů.

"Jedná se především o to, že současná kapacita letiště je nedostačující. Celá záležitost má také mezinárodní význam. Dosavadní Politika územního rozvoje 2008 zatím pouze vymezuje plochy a řeší aktuální problémy, takže konkrétní vybrání lokality a další řešení v souladu s platnými zákony bude potom na hlavním městě Praze," míní Ayrer.

Mezi hlavní důvody, proč v březnu soud zrušil zákon o nové vzletové a přistávací dráze na pražském ruzyňském letišti patřila podle soudkyně Dagmar Lastovecké tři protiústavní a sporná ustanovení normy. První se mělo týkat porušení principu dělby moci. "S tím souvisí také to, že takovýto postup eliminuje nebo alespoň minimalizuje soudní přezkum. A ten třetí důvod se promítá do nerovnosti ohledně ochrany vlastnických práv," uvedla tehdy Lastovecká.

Místní obyvatelé novou letovou dráhu nechtějí

Proti výstavbě nové ranveje jsou ale někteří místní obyvatelé. Václav Vik ze sdružení Občané proti hluku Radiožurnálu přiblížil, jaké komplikace by jim to způsobilo.

"V současné době překračuje hluk ve venkovním prostoru hygienické limity, a to se v oblasti pohybuje zhruba 180 000 letů za rok. Pokud by se vystavěla paralelní dráha, jedna z nejmodernějších v Evropě, tak to v praxi znamená potenciál zdvojnásobení provozu. Bohužel to ale není zdvojnásobení ve prospěch ČR, respektive její občany, ale - jak i samo letiště přiznává - pro tranzitní dopravu," namítá Vik.

Už v březnu ale samo Letiště Praha avizovalo, že společnost počítá z výstavbou paralelní dráhy v horizontu pěti až šesti let, a to i navzdory březnovému verdiktu Ústavního soudu. Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí totiž zákon, o kterém Ústavní soud rozhodoval, nemá vliv na pokračování přípravy paralelní ranveje. Tento zákon umožňoval zejména vyvlastnění potřebných pozemků a byl koncipován v době, kdy je letiště nemělo k dispozici.

Přečtěte si také:
Soud vyhověl senátorům a zákon o ranveji na Ruzyni zrušil
Lidovci trvají na koaliční dohodě k privatizaci Letiště Praha
Vláda zamítla návrh opozice na zákaz privatizace ruzyňského letiště
Sociální demokraté nesouhlasí se způsobem privatizace ruzyňského letiště
Vláda schválila další krok k privatizaci letiště v pražské Ruzyni
Vláda podpořila přímý prodej pražského letiště jednomu uchazeči
Stát chce prodat pražské ruzyňské letiště

Lenka Jansová, Květa Moravcová, Lukáš Vincourek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme