Bývalé zvláštní školy porušují zákon, potvrdila inspekce

Výroční zpráva České školní inspekce ukazuje, že klima ve školách se zlepšuje, české školy i učitelé mají snahu měnit vzdělávaní k lepšímu, ale ředitelům škol reforma působí velké administrativní potíže. Přinesla však i závažnější zjištění – například že základní školy praktické, tedy bývalé zvláštní školy, postupují v rozporu se zákonem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Romské děti (ilustrační foto)

Romské děti (ilustrační foto) | Foto: Jana Šustová | Zdroj: Český rozhlas

Školy jsou určené žákům s lehkým mentálním postižením, přesto 35 procent dětí na bývalých zvláštních školách jsou romského původu. Podle šetření inspekce byly romské děti zařazené do bývalých zvláštních škol, aniž by měly diagnózu lehkého mentálního postižení.

„Případů, kdy romské děti nemají diagnostikované postižení, jsou jen stovky. V některých případech lze hovořit o diskriminaci, ale nerad bych to paušalizoval. Dokonce v řadě případů se školy snaží vyhovět požadavkům rodičů, je to v mnoha případech také otázka informovanosti rodičů,“ tvrdí náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek rozebírá v Ranním interview výsledky kontroly na českých školách

Dalším problémem jsou znalosti českých dětí, které dopadly v mezinárodním srovnání špatně. Nejhorší hodnocení obdržely ve čtenářských a matematických dovednostech. Vacek připouští, že jejich zjištění jsou stejná.

„Ukazuje se, že už na všech školách vědí, co je to čtenářská gramotnost, ale představa o ní je velmi rozdílná. Mnohdy ani učitelé neumějí učit čtenářství, protože nejde jen o to, jestli děti čtou knížky. Testy zjišťovaly, jestli umějí děti pracovat s informacemi, třídit je a hierarchizovat, a tady už problémy jsou a vrší se delší dobu.“

Podle Vacka by nyní mělo dojít k pomoci školám v metodické oblasti, stanovení parametrů a výstupních cílů. „Česká republika už má pět let jeden z nejmodernějších a nejliberálnějších školských zákonů na světě. Ale liberalizace s nadsázkou vyznívá tak, jako kdybychom nechali školy na pospas svému osudu.“

„V českých školách učí spousta velmi kreativních a zapálených učitelů, ale jsou situace, kdy potřebují pomoc. Toto je jedna z nich a je třeba s tím něco udělat,“ dodává Vacek.

Lucie Maňourová, Klára Bílá, Petr Král, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme