Čapí hnízdo nemělo na dotaci nárok, píše OLAF. Firma maskovala napojení na Agrofert, citují LN z tajené zprávy

K utajované vyšetřovací zprávě Evropského úřadu pro boj proti podvodům o Farmě Čapí hnízdo se jako první dostaly Lidové noviny, deník ze společnosti MAFRA, kterou loni předseda hnutí ANO a premiér Andrej Babiš vložil do svěřenského fondu. Podle listu z dokumentu OLAF vyplývá, že farma nemá nárok na téměř padesátimilionovou dotaci z peněz Evropské unie.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Farma Čapí hnízdo | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: Český rozhlas

Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) mluví ve své zprávě o nesrovnalostech v projektu farmy Čapí hnízdo. 

Babiš: Kdyby se peníze unii za Čapí hnízdo měly vracet, rád bych je zaplatil. Ale tím bych přiznal vinu

Číst článek

„OLAF identifikoval vážné nesrovnalosti v přípravě a implementaci projektu, což představuje porušení řady ustanovení národních a unijních předpisů,“ opisují ze zprávy evropských detektivů Lidové noviny a uvádějí, že „... mohly nahlédnout do celého dokumentu a seznámit se i s důvody, jež přísně utajovaná zpráva OLAF obsahuje.“

Lidové noviny patří do vydavatelství MAFRA, které nynější premiér a šéf ANO Andrej Babiš loni předal do svěřenského fondu.

Dokument z Bruselu pražští žalobci nedoporučili zveřejnit a založili ho do vyšetřovacího spisu. Ministerstvo financí publikovalo ve čtvrtek jen tři odstavce.

Farma byla propojena s Agrofertem

OLAF prošetřoval možné poškození unijních finančních zájmů, nesrovnalosti v dotační žádosti a také možný podvod. První dva problémy podle deníku potvrdil.

Přísně utajovaná zpráva

Farma byla podle závěrů vyšetřování OLAFu propojena v jednu ekonomickou jednotku s Agrofertem, který vlastnil současný premiér a šéf ANO Andrej Babiš. Chtěla ale uměle vyvolat dojem malé firmy, aby získala dotaci.

Úmyslně tak měnila vlastnickou strukturu, aby za anonymní akcie schovala skutečné majitele a napojení na holding, který malým a středním podnikem nebyl.

„Vydala takový typ akcií, které umožnily skrýt vlastnictví v průběhu celého období realizace projektu, což bylo v rozporu s obecným principem transparentnosti, který se vztahuje na použití finančních prostředků EU,“ píše se podle deníku v závěru zprávy.

OLAF proto dospěl k závěru, že farma Čapí hnízdo se nemá platit z unijních peněz. V tomto případě jde o 42,5 milionu korun.

Zpráva podle Lidových novin nijak nezdůrazňuje roli Andreje Babiše v dotačním projektu, ani o něm nemluví. „Mě se to (zpráva OLAF) netýká,“ řekl Babiš přímo deníku.

Odpovědnými osobami jsou podle vyšetřovací zprávy OLAF mimo jiné někdejší členové vedení farmy, konkrétně náměstkyně jihlavského primátora a kandidátka do sněmovny za ANO Jana Mayerová (dříve Nagyová) či manažer Josef Nenádal.

Ministerstvo financí navrhlo vyjmout Čapí hnízdo z akcí financovaných EU

Číst článek

Oba jsou spolu s Babišem a druhým mužem hnutí ANO Jaroslavem Faltýnkem mezi 11 lidmi, kteří jsou v kauze Čapí hnízdo obviněni. Babiš i Faltýnek považují vyšetřování za politicky vykonstruované.

Dotaci získala farma oprávněně, tvrdí právník

„Dotace byla poskytnuta v souladu s podmínkami vyhlášenými poskytovatelem,“ reagoval pro Lidové noviny na zprávu OLAF právník Agrofertu Václav Knotek. Zároveň odmítl napojení farmy v době žádosti o dotaci na Agrofert.

„Farma Čapí hnízdo se skupinou Agrofert propojena nebyla. Skutečnost, zda určitý subjekt splňuje podmínky dotace, je povinen zkoumat orgán, který ji přiděluje, a to ještě před jejím přidělením. V tomto případě ROP Střední Čechy nejen dotaci udělil, ale i při opakovaných kontrolách potvrdil, že podmínky dotace byly plněny,“ dodal Knotek.

Michálek: Slovo podvod tam je

Přístup ke zprávě mají od pátku členové mandátového a imunitního výboru sněmovny. Neznamená to ale, že budou moct zprávu zveřejnit.

„Četla jsem ji celou, seznámila jsem se zběžně i s přílohami. Z mého pohledu zpráva OLAFu neobsahuje nic nového, co by ve vyšetřovacím spisu už nefigurovalo.“

„V úterý budu mít připravenou zpravodajskou zprávu. Nepředpokládám ale, že by se usnesení mandátového a imunitního výboru v úterý podařilo přijmout,“ myslí si Valachová s tím, že někteří z poslanců ještě neměli šanci do zprávy nahlédnout.

„Musím dementovat informace z médií, že se tam neobjevuje slovo podvod. Objevuje. Ty informace nejsou pravdivé. Nechci, aby se šířily tyto dezinformace,“ prohlásil šéf poslanců Pirátů Jakub Michálek.

ako Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme