ČD zdraží jízdné o 5 procent, některé spoje zruší, jiné zavede

České dráhy s novým jízdním řádem zruší provoz na některých regionálních tratích. V dálkové dopravě naopak některé rychlíky přibudou, například ve směru do Ostravy nebo na Slovensko. S novým jízdním řádem České dráhy také o pět procent zvednou ceny jízdného.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlakové nádraží Praha-Holešovice

Vlakové nádraží Praha-Holešovice | Foto: Khalil Baalbaki | Zdroj: Český rozhlas

Nejvíc změn můžou čekat cestující v Pardubickém kraji, kde vzniká nový integrovaný systém dopravy. Například z Pardubic do Hradce Králové nebo do Ústí nad Orlicí bude jezdit vlaků více. Jinde naopak osobní vlaková doprava skončí.

„Méně spojů pojede například v okolí Chornice na trati Moravská Třebová - Chornice - Velké Opatovice nebo například z Moravského Karlova do Štítů nebo z Dolní Lipky do Hanušovic. Právě v těchto místech byla nízká frekvence cestujících a dopravní obslužnost by zde měly nadále zajišťovat místo vlaků autobusy,“ upřesňuje Petr Šťáhlavský z Českých drah.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek vysvětluje zrušení některých spojů

Podle náměstka generálního ředitele Českých drah Antonína Blažka je zásah do regionální dopravy nepodstatný. V některých krajích jde o několikaprocentní úbytek spojů, v jiných zase o nárůst: „V regionální dopravě se téměř žádné spoje neruší, například ve Středočeském kraji zahušťujeme dopravu o 3 procenta. Je to vždy podle toho, jak si objednavatel – tedy krajský úřad – dopravu objedná. On vyhodnotí, zda je pro něj výhodnější zaplatit vlak nebo třeba autobusy.“

Blažek upozornil na zvyšující se kvalitu regionální dopravy. „Máme nasazená zcela nová vozidla, historicky prvním rokem nasazujeme nové motorové jednotky a na těchto spojích cestující pocítí vyšší kvalitu. Je to Regio Shuttle od firmy Stadler a začínáme s nimi jezdit v Libereckém kraji a v kraji Vysočina,“ upozorňuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Ozvěn dne byli náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek a prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka

Další spoje jsou obsazeny jednotkami City Elefant a v průběhu roku 2012 přibudou další čtyři.

Prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka však upozorňuje na nevyužitou trať mezi Kladnem a Prahou, která má podle něho jako jakákoli jiná příměstská doprava největší přepravní potenciál.

„Mezi Kladnem a Prahou budou stále jezdit dva vlaky za hodinu i ve špičce. Souvisí to i s tím, že ministerstvo dopravy a Správa železniční trati neustále odkládají modernizaci té trati,“ tvrdí.

Zmizí nevyužívané vnitrostátní rychlíky

Ubudou i vnitrostátní rychlíky tam, kde o ně nebyl velký zájem. Konkrétně například na trase z Prahy přes Příbram do Českých Budějovic nebo mezi Turnovem a Tanvaldem.

„Došlo tam k snížení objednávky ze strany ministerstva v řádu jednotek procent a jedná se především o dálkové vlaky, které byly nejméně využity. To jsou třeba některé rychlíky, které jely v sobotu večer nebo třeba v neděli brzy ráno. Například mezi Brnem a Ostravou nebo Hradcem Králové, některé dálkové vlaky také odpadly mezi Pravou a Chomutovem,“ vysvětluje Blažek.

Dále vysvětluje, že ministerstvo dopravy musí šetřit, ale úspora prý byla dělaná velmi citlivě. „Snažili jsme se pokud možno škrtnout vlaky, které nejezdí v přepravních špičkách, ale v sedlech,“ ubezpečuje Blažek.

Miroslav Vyka se domnívá, že rušením vlakových spojů šetří ministerstvo dopravy na nesprávném místě: „Že se tady škrtne 120 milionů není zase až tak velká úspora pro ministerstvo, ale je to velký zásah do systému, který se tady budoval 10 let. Kdyby se například peníze ušetřily na dopravní infrastrukturu, tam by to tak hmatatelné nebylo.“

„Železniční doprava má bohužel vysoké fixní náklady, takže i kdyby České dráhy zrušily polovinu spojů, ušetří 10 nebo 20 procent. Naopak kdyby navýšili počty spojů o 10-20 procent, bude je to stát jen 5-10 procent navíc. V tom je zásadní rozdíl oproti autobusové dopravě,“ dodává.

Na některých tratích rychlíky přibudou

K posílení spojů naopak dojde na tratích vedoucích na Slovensko – až do Žiliny pojede nově i jedno Pendolino. Další souprava tohoto typu spojí přímou linkou Bohumín a Františkovy Lázně.

V mezistátní dopravě nabídnou České dráhy také další rychlík v trase Praha–Bratislava–Budapešť, což je podle náměstka pro osobní dopravu Antonína Blažka relace, která zatím v našem jízdním řádu chyběla:

„Je to v podstatě takový chybějící čas, který dnes v eurotaktu chyběl směrem na Budapešť. Myslíme si, že ten čas s odjezdem 7:42 z Prahy je velmi zajímavý pro různé cesty do zahraničí a že tento vlak bude velmi solidně využitý. Druhý takový spoj – je to, skoro bych řekl bonbonek – je nové noční spojení lůžkovým a lehátkovým vozem do Kodaně.“

Od 11. prosince se navíc zkrátí jízdní doba expresních vlaků směřujících na Moravu. Se zavedením nového jízdního řádu totiž všechny expresy pojedou v některých úsecích nově rychlostí 160 kilometrů v hodině. Vlaky jedoucí na Valašsko a na Zlínsko tak budou o 10 až 15 minut rychlejší.

Kvůli vyšší sazbě DPH také dráhy zvýší tarify. Běžné jízdné podraží o 5 procent a například karta In-senior nebo kilometrická banka budou shodně o sto korun dražší.

Jan Herget, Lucie Maňourová, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme