Čekání na letištích nebo cesta vlakem?

Na letištích i v letadlech se kvůli hrozbě teroristických útoků přitvrdila a prodloužila bezpečnostní opatření. Podle některých odborníků to může předznamenat soumrak letecké dopravy a naopak renesanci železnic.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Autem, vlakem nebo letadlem?

Autem, vlakem nebo letadlem? | Foto: Ondřej Jánoška

Osobní prohlídky jdou až na kůži - zatím ochranka cestujícího důkladně prohmatá rukama, v budoucnu přibudou i skenery schopné se podívat skrze šaty. Na mnoha letištích se prodloužily čekací doby na odbavení až na tři hodiny.

Podle některých odborníků mohou tyto komplikace způsobit výraznější odliv pasažérů z letadel. "Tento fenomén už v podstatě působí. V Evropě už dnes volíme, jestli poletíme letadlem, nebo vybereme některý z rychlovlaků. Samozřejmě opatření, kterých jsme dnes svědky, to rozhodování trochu ulehčuje ve prospěch železnice," uvedl na Rádiu Česko děkan Dopravní fakulty ČVUT v Praze Petr Moos.

Přehrát

00:00 / 00:00

Mohou zpřísněná bezpečnostní opatření na letištích znamenat odliv cestujících k železnici? Téma pro děkana Dopravní fakulty ČVUT a exministr dopravy Petra Moose na Rádiu Česko.

Dráha se podle něj může stát alternativou pro dopravu nejen leteckou, ale také silniční. "Pokud se železniční společnosti chovají vstřícně vůči zákazníkům, jako známe například z Francie, kde rychlovlaky nabízí velmi pohodlné cestování, tak zákazníci ve vzdálenostech například 300, 500 km, volí raději železnici než letadlo nebo auto," uvedl.

V České republice se podle Mosse k tomu teprve blížíme. "I když Pendolino nabízí v současnosti také jistý komfort, ale je to ještě trošku vzdálené nabídce, kterou známe ze západní Evropy," dodal.

Důležitá je podle něj také schopnost evropských států domluvit se na společných předpisech a propojení tratí tak, aby na železnici fungovala konkurence a díky tomu i odpovídající komfort.

"V dopravní politice EU se hovoří o tom, že je třeba zlepšit interoperabilitu mezi státy, přijmout technická opatření v oblasti zabezpečovací techniky - aby byly standardní, jednotné, evropské," přiblížil Moos.

Připomněl také, že v Evropě existuje záměr propojit evropské metropole pomocí rychlodráhy. "A k tomu směřuje i politika revitalizace železnice v jednotlivých zemích, která bude velmi významná a během 10 let se budeme těšit na dopravu mezi evropskými městy na velice vysoké úrovni," uvedl.

Ve světovém měřítku bude ale podle něj hrát pořád dominantní roli letecká doprava.

Tomáš Pavlíček, Katarína Brezovská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme