Ceníková cena kampaně ČSSD se blíží ke 450 milionům
Sociální demokracie si v médiích zadala nejrozsáhlejší předvolební kampaň. Podle ceníkových cen je hodnota její inzerce 446 milionů korun, to je o 150 milionů korun více, než jakou hodnotu měla reklama ODS.
Ukázal to nejnovější monitoring inzerce za prvních pět měsíců letošního roku, který připravila společnost Admosphere ve spolupráci s Mediaresearch.
Další strany na reklamě šetřily
Ceníková hodnota kampaně Věcí veřejných je 87 milionů, u TOP 09 66 milionů a u komunistů 8,5 milionu. Podle obchodního ředitele společnosti Admosphere Tomáše Hynčici ale cena za inzerci může být o něco nižší, protože agentury nabízejí stranám určité množstevní slevy:
„Klienti se samozřejmě mohou dostat na úplně jiné ceny, než jsou ceny ceníkové. Obecně uvádějí expertní odhady, že 50 procent z těch cen monitoringu jsou ceny reálné.“
ČSSD využívala nejvíce tiskových inzerátů. ODS naopak vedla na internetu. Elektronickou reklamu měla v hodnotě 26 milionů korun.
Reálnou cenu lze zjistit obtížně
V odhadech nákladů u monitoringu ale nejsou započítány další části kampaní, například stranické mítinky nebo koncerty. Ty mohou celkovou cenu kampaní ještě zvedat. Jaká je reálná cena kampaní, jde podle Tomáše Hynčici zjistit jen těžko:
„Budgety, které na to mají vyčleněné, nikdo reálně nezjistí. Oni jdou do mediálních agentur s tím, že mají vyčleněný nějaký budget, a mediální agentura jim za to nabídne nějaký objem.“
Sociální demokracie zatím celkovou částku za kampaň tají. Chce ji zveřejnit až v pátek na předsednictvu strany. Už teď ale místopředseda ČSSD Lubomír Zaorálek říká, že strana bude muset šetřit.
„My jsme přeci jen doufali, že budeme mít více než 30 procent volební zisk, takže určitě i v provozu Lidového domu se budeme snažit o úspory,“ uvedl Zaorálek.
ČSSD dostane zprvu od státu příspěvek za hlasy voličů jen 115 milionu korun. Dalších šedesát milionů dostane ročně po dobu následujících čtyř let.
Jiný monitoring společnosti Kantar média dokonce uvádí, že ceníková hodnota inzerce ČSSD v médiích za loňský a letošní rok je téměř tři čtvrtě miliardy korun. Za loňský rok Kantar média započítává inzerci, kdy byly volby do Evropského parlamentu a měly se konat i sněmovní volby.