Centrální dispečink odtahů by měl zrychlit pomoc řidičům. Tendr ale zastavil antimonopolní úřad

Vznik Centrálního dispečinku odtahů aut provázejí komplikace. Tendr Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní zakázku za zhruba čtvrt miliardy korun zastavil antimonopolní úřad. Podle něho jsou podmínky zakázky diskriminační. Jak zjistil Radiožurnál, ŘSD se proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže odvolalo. Centrální dispečink odtahů by měl sjednotit a také zrychlit postup při odstraňování nehod nebo vozů z dálnic a silnic.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálnice D1, Koberovice, ilustrační foto

Centrální dispečink odtahů by měl sjednotit a taky zrychlit postup při odstraňování nehod nebo vozů z dálnic a silnic (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zprávu o problému na Pražském okruhu se dispečer Ředitelství silnic a dálnic dozví téměř okamžitě od operátora asistenční linky nebo z dopravních kamer. V případě, že je auto nepojízdné, si ale musí odtah vozu zařídit řidič sám přes asistenční službu. Pokud by fungoval Centrální dispečink odtahů, pak by vše vyřídil dispečer.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si reportáž o Centrálním dispečinku odtahů

„Centrální dispečink odtahů má jeden jednoduchý, ale přitom zásadní, smysl a sice co nejvíc zkrátit a zefektivnit cestu od volajícího řidiče, který se dostal na dálnici do prekérní situace, ať už kvůli nehodě, technické závadě nebo z jakékoliv jiného důvod, k jeho pomoci,“ vysvětluje Radiožurnálu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Centrální dispečink odtahů by měl nepřetržitě zajišťovat vyprošťovací a odtahové práce z dálnic a silnic ve správě ŘSD. Zatím ale není jasné, kdy – a jestli vůbec – začne fungovat. Antimonopolní úřad celý tendr zastavil s odůvodněním, že jsou podmínky soutěže diskriminační. Podle něj je mohly splnit jen firmy Ústředního automotoklubu a Spolku odtahových služeb.

„Zadavatel totiž vymezil předmět plnění veřejné zakázky natolik široce, že v důsledku toho došlo k bezdůvodnému omezení hospodářské soutěže – omezení toho okruhu dodavatelů, kteří se mohli o veřejnou zakázku ucházet,“ vysvětluje mluvčí úřadu Martin Švanda

ŘSD podá odvolání 

Ředitelství silnic a dálnic s rozhodnutím antimonopolního úřadu nesouhlasí. „Domníváme se, že zadávací podmínky tak, jak jsme je dali do tendru, jak jsme je všem nabídli, byly připraveny správně. Pan generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic podepsal odvolání a podáváme odvolání na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a budeme ho žádat o revizi jeho rozhodnutí,“ říká mluvčí Jan Rýdl.

Staré pravidlo z autoškoly už neplatí. Řidič by měl volant držet v pozici tři čtvrtě na tři

Číst článek

Zakázku na Centrální dispečink odtahů teď prozkoumá předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Pokud nazná, že je správné a zákonné, tak jej potvrdí a rozklad zamítne. V opačném případě, pokud tam zjistí nějaké chyby, tak prvostupňové rozhodnutí může zrušit a celu tu věc vrátit k opakovanému projednání do prvního stupně,“ doplňuje Švanda. 

Není důvod pro další systém

Veřejnou zakázku Ředitelství silnic a dálnic napadly i asistenční společnosti Global Assistance a Europ Assistance. Situaci ale nechtějí nijak komentovat. Podle České asociace asistenčních společností není důvod k tomu, aby v Česku nový dispečink pro odtah vozů vznikal. Podobný totiž v zemi funguje už několik let.

„Tento systém je nabízený i Ředitelství silnic a dálnic tak, aby ho mohlo využít právě pro odtahy a asistenční zásahy na dálnicích. Tudíž v tuto chvílí není žádný důvod pro to, aby vznikal nějaký nový,“ doplňuje mluvčího asociace Aleš Povr.

V současnosti Česká kancelář pojistitelů řidičům doporučuje, aby kvůli odtažení vozidla po nehodě nebo poruše volali svoji smluvní pojišťovnu. Její číslo najdou na zelené kartě. 

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme