Čerstvým středoškolákům podle učitelů chybí základní znalosti matematiky

Někteří žáci nevkročili na střední školu ani se základem matematických dovedností. Neumí třeba procenta nebo zlomky. Známky tak mají až o dva stupně horší než na základní škole. Učitelé vidí příčinu problému v chybném systému přijímacích řízení a rozvolnění vyučovacích osnov.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Příhláška na střední školy, příjmací řízení (ilustrační foto)

Příhláška na střední školy, příjmací řízení (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Měla jsem trojku, teda lepší, a potom jednu pětku. Na základní škole jsem měla jenom jedničky,“ říká Táňa.

„Ty známky, co dostávám tady, jsou tak o dva stupně horší, než jsem měl na základní škole. Psali jsme dvě písemky, z jedné mám tři minus a ze druhé budu mít asi čtyřku,“ dodává Tomáš.

Ještě to nejsou ani dva měsíce, co tito studenti nastoupili do nové školy. A už teď se rozhlíží po doučování. Zástupkyně ředitele pražské střední průmyslovky na Proseku Alena Styblíková potvrzuje, že jedno pro ně chystá i škola.

Přehrát

00:00 / 00:00

O příčiny špatných matematických znalostí čerstvých středoškoláků se zajímala redaktorka Klára Bílá

„My můžeme akorát hasit tyto problémy tím, že se snažíme těm dětem dát prostor a pomáhat jim formou nějakého doučování, kroužků. Samozřejmě to má určité časové mantinely. Takže tam, kde je větší problém, se musí zapojit i rodina, tím, že sežene doučování,“ říká Styblíková.

Hana Bezděková učí na stejné škole a problémy se základními matematickými znalostmi pozoruje zhruba pět let. Na vině jsou podle ní volné osnovy pro školy. Ty povinné skončily před šesti lety.

„Je to naprosto základní znalost, protože oni nerozeznají třeba to, když je výrobek zlevněn a já zadám konečnou cenu, tak oni nejsou schopni spočítat tu původní. Oni prostě dají sto procent To číslo, co dám, je sto procent – a jedou,“ popisuje své zkušenosti a dodává:

„Psali jsme dvě písemky a u některých žáků jsou otřesné výsledky. Propad třeba o dva stupně oproti známce na vysvědčení.“

Finance, ekonomika, kalkulačka | Foto: Free Digital Photos

„Matematika na odborných školách je vlastně nástroj k tomu, aby oni tu aplikovanou matematiku mohli používat v odborných předmětech pro odborné výpočty. Takže vlastně základ toho, co oni musí znát, je třeba vyjádření neznámé ze vzorečku. A to 90 procent těch dětí ze základních škol není schopno,“ doplňuje Alena Styblíková.

Pedagogové ze základních škol vidí problém v tom, že střední školy nedělají přijímací zkoušky a berou jen na základě průměru ze základní školy.

Pomoci má celoplošné testování

Viceprezident Asociace ředitelů základních škol Pravoslav Němeček tvrdí, že středních škol je moc a berou každého.

„Střední školy jsou motivovány ke shánění žáků a nikoli žáci motivováni k učení. Protože se úplně zlikvidoval systém přijímacího řízení a vlastně každý žák přináší té škole peníze. Ti žáci v tom samozřejmě žijí a během těch let, co se to neděje, tak si zvykli na to, že se v podstatě nemusí učit,“ říká Němeček.

Podle předsedy Jednoty matematiků a fyziků Josefa Kubáta panuje ve školství zmatek. „Není to dobré. Ten velký skok, potom ten neúspěch tomu žákovi taky nepřidá. Ale my bychom se měli podívat na ty příčiny. Já bych zkrátka znovu zavedl jednotné osnovy,“ soudí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Trend zhoršujících se znalostí (nejen) matematiky u čerstvých středoškoláků potvrdil v Ozvěnách dne předseda Asociace středních průmyslových škol Jiří Zajíček

Podle předsedy Asociace středních průmyslových škol Jiřího Zajíčka je stávající situace důsledkem toho, že existuje příliš mnoho víceletých gymnázií, která podle něj školský systém destabilizují.

„Když se podíváte na situaci základních škol, v pátých ročnících jim část žáků odchází na víceletá gymnázia, za dva roky se to opakuje. Kdo na základních školách zůstává, jsou žáci, kteří většinou nejsou studijně příliš orientováni, ale přesto chtějí najít takovou práci, která bude dobře placená, a proto se snaží o náročné studium na maturitních oborech středních škol, včetně škol odborných.“

„Když se tedy podíváme na tuto situaci, tak je jasné, že se na střední odborné školy dostávají i tito žáci, kteří by sem prakticky asi nepatřili,“ uvedl Zajíček v Ozvěnách dne s tím, že je potřeba zvažovat úpravu celého školského systému.

Zástupci ministerstva školství slibují, že střední školy budou mít garanci znalostí žáků po celoplošném testování dětí v pátých a devátých třídách. To ověřuje minimum toho, co žáci mají umět. Učitelé ale ani těmto testům moc nevěří.

mta, Klára Bílá, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme