Červenou na přejezdu nemusí řidič vždy vidět. Svítí desetkrát slaběji než u křižovatek

Na železničních přejezdech zahynulo letos už 31 lidí, což je nejvyšší číslo za poslední čtyři roky. Nejrizikovější jsou přitom přejezdy, kde svítí pouze výstražná světla. Podle dopravních expertů ale není vždy důvodem tragických nehod jen nedočkavost řidičů nebo chodců.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční přejezd - nehoda (ilustrační foto) | Foto: Drážní inspekce

Naposledy čtyřicetiletý motorkář v Rousínově přecenil možnosti svého stroje a přes svítící červené světlo vjel na koleje, kam právě přijížděl rychlík od Brna.

V tomto případě šlo jednoznačně o vinu řidiče a podle Martina Drápala z Drážní inspekce to tak bylo ve většině z letošních 135 nehod na přejezdech.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na železničních přejezdech zahynulo letos už 31 lidí. Co je příčinou těchto nehod, zjišťovala Eva Kézrová

„Zaznamenali jsme maximálně dva až tři případy, kde by mohla být spoluodpovědnost i na straně železnice. Jinak vždy je odpovědnost na straně účastníků silničního provozu, ať jsou to řidiči, cyklisti anebo chodci, kteří vejdou na železniční přejezd v době, kdy přejezd bliká a je jasné, že se blíží vlak,“ potvrzuje Drápal.

Každý čtvrtý přejezd je vybaven světly bez závor. Právě na nich se stává až polovina všech tragických nehod. A jak přibližuje Pavel Skladaný z Centra dopravního výzkumu, ne vždy musí být důvodem jen nedočkavost řidiče nebo chodce.

„Vnímání výstražných světel je méně spolehlivé než vnímání výstražných světel se závorou. Velmi často dochází k přehlédnuté světelné signalizace, někdy je to samozřejmě i vědomá ignorance,“ říká Skladaný.

Řidiče by mohla varovat stopčára

Ale častěji do toho promlouvá i denní doba anebo i špatné osvětlení v kombinaci třeba s horším zrakem člověka.

„Ve srovnání s běžnou světelnou signalizací, jak ji známe z křižovatek, přejezdy svítí podle normy řádově desetkrát slaběji. Riziko přehlédnutí červené je tak vyšší,“ upozorňuje dopravní expert.

Mohou k tomu přispět i úpravy na přejezdech, kde se místo asfaltu pokládá guma. Mnozí řidiči tak před místem skoro ani nepřibrzdí. Pomoci by mohla takzvaná bílá stopčára na vozovce, která by koleje zvýraznila.

„Pokud máme jen podélné čáry, které vedou za horizont, a do toho je zasazen přejezd, tak především mimo obec je velmi snadné ho přehlédnout. Polovina přejezdů trpí nízkou nápadností v terénu,“ konstatuje Pavel Skladaný.

Už rok a půl doporučují stopčáru technické normy, ale jen málokdo se s ní setkal. Zatím mohou řidiči ocenit stopčáru třeba před přejezdem v Nové Včelnici nebo v Oticích.

Eva Kézrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme