Češi stále málo znají svá spotřebitelská práva

Čeští spotřebitelé se jen pomalu učí znát svá práva. Je to problém zejména při nákupech přes hranice. Pokud dojde k potížím při reklamacích, jsou Češi bezradní a málo jazykově vybaveni. Pomoc v takovém případě mohou hledat u Evropského spotřebitelského centra.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nákup

nákup | Foto: Jan Rosenauer

Češi rádi nakupují, ale pořád ještě si neuvědomují, že mají svá spotřebitelská práva, která mohou tvrdě uplatňovat. Tím se, bohužel, liší od spotřebitelů v původních zemích Evropské unie, podotýká Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.

"Český spotřebitel nezná svá práva; on je v podstatě získal mnohem později, než je získal evropský spotřebitel. Byl dlouhá léta zvyklý na to, že stát tady prováděl určitou ochranu."

Svoji roli hraje i chování obchodníků. Ti v Evropě přece jen považují pokaženou pověst za tristní a na porušení práv spotřebitelů si dávají velký pozor, říká Karel Kronovetr z Evropského spotřebitelského centra. Dočkáme se i my v Česku?

"Já věřím, že se dočkáme, ale pořád si myslím, že například ve styku s těmi podnikatelskými svazy a sdruženími ochrana spotřebitele je jim stále tak trochu vzdálená. My se snažíme o to, aby i oni ochranu spotřebitele vzali pod svá křídla a pomohli například s budováním systému mimosoudního řešení sporů."

Sebevědomí českých spotřebitelů se nezvýší lamentováním doma na kanapi nebo v hospodě u piva. Pokud máte problém s nákupem ze zahraničí, jednejte. Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum, které vám zdarma nabídne informace či konkrétní pomoc.

Eva Hůlková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme