Češi stále málo znají svá spotřebitelská práva
Čeští spotřebitelé se jen pomalu učí znát svá práva. Je to problém zejména při nákupech přes hranice. Pokud dojde k potížím při reklamacích, jsou Češi bezradní a málo jazykově vybaveni. Pomoc v takovém případě mohou hledat u Evropského spotřebitelského centra.
Češi rádi nakupují, ale pořád ještě si neuvědomují, že mají svá spotřebitelská práva, která mohou tvrdě uplatňovat. Tím se, bohužel, liší od spotřebitelů v původních zemích Evropské unie, podotýká Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů.
"Český spotřebitel nezná svá práva; on je v podstatě získal mnohem později, než je získal evropský spotřebitel. Byl dlouhá léta zvyklý na to, že stát tady prováděl určitou ochranu."
Svoji roli hraje i chování obchodníků. Ti v Evropě přece jen považují pokaženou pověst za tristní a na porušení práv spotřebitelů si dávají velký pozor, říká Karel Kronovetr z Evropského spotřebitelského centra. Dočkáme se i my v Česku?
"Já věřím, že se dočkáme, ale pořád si myslím, že například ve styku s těmi podnikatelskými svazy a sdruženími ochrana spotřebitele je jim stále tak trochu vzdálená. My se snažíme o to, aby i oni ochranu spotřebitele vzali pod svá křídla a pomohli například s budováním systému mimosoudního řešení sporů."
Sebevědomí českých spotřebitelů se nezvýší lamentováním doma na kanapi nebo v hospodě u piva. Pokud máte problém s nákupem ze zahraničí, jednejte. Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum, které vám zdarma nabídne informace či konkrétní pomoc.