Češi více věří českým výrobkům. Spojují si je s kvalitou

Češi dávají při nákupu přednost kvalitě před cenou. Ukázal to průzkum mezi více než 500 respondenty, jehož výsledky představila Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Podle něj čeští občané dávají stále více přednost českým výrobkům, které si spojují s kvalitou.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

nonamvěc | Foto: Comstock Images

„Zaměřili jsme se na to, aby spotřebitel vyjádřil to, co on považuje za rozhodující faktor při nákupu spotřebního zboží,“ říká Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

„To, že Češi chtějí české výrobky, nás mile překvapilo. Je to dobrá zpráva pro naše producenty. Poprvé v našich anketách zvítězil faktor kvality před faktorem ceny,“ uvádí Havlíček a pokračuje:

Přehrát

00:00 / 00:00

O průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků mluvil na Radiožurnálu její předseda Karel Havlíček

„Český spotřebitel je gramotný, čte příbalové letáky, dívá se, odkud výrobek pochází. Všeobecně vnímá spojení českého producenta se synonymem kvality.“

Cena je při výběru zboží podle průzkumu až na druhém místě a třetím důvodem, proč si konkrétní výrobek koupíme, je jeho značka.

Podle ředitele Národního informačního střediska podpory kvality Jana Taraby tak nejsou pravdivé argumenty některých obchodníků, že český zákazník se dívá hlavně na cenu:

„Významnou roli stále hraje atribut ceny. Nicméně ukázalo se, že tady existují i jiné metodiky, které mají významnější podíl na rozhodovacím procesu. A to jsou kvantitativní ukazatele, jako je dlouhodobost výrobku, jeho funkčnost, ocenění značkou kvality.“

Citlivé vnímání kvality je podle Havlíčka patrné především u potravin. U textilu nebo elektroniky už to tak markantní není. Čeští producenti by proto měli konkurovat nejen kvalitou, ale třeba i dodáním, servisem a dalšími službami.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků také chce, aby domácí produkci více propagovali i zdejší politici. Nejen kampaněmi a návštěvami v továrnách, ale například i tím, že budou české výrobky používat, například tuzemské automobily.

„Jedna věc je institucionální přímá podpora. To znamená, jsou různá označení výrobků, na což náš spotřebitel docela slyší, ať už se jedná o značku Czech Made nebo Česká kvalita, průzkum to potvrdil. Druhá věc je nepřímá podpora, která spočívá v tom, že čeští politici nebo ti, co jsou dostatečně vidět, dostatečně zmiňují naše výrobce, propagují je ve světě,“ dodává Havlíček.

Václava Marešová, Věra Pfeifferová, Jan Piroch, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme