Češi zahlcení slevami: kvalita potravin klesá, varuje Potravinářská komora

Český trh je zahlcen slevami. Obchodníci lákají zákazníky na 30procentní zlevnění mléka nebo 50procentní slevu na jogurty. Česko se tak podle výsledků letošního Retail Summitu točí v takzvané slevové spirále, která ničí tuzemský trh. Neustálý tlak na stále nižší cenu totiž nutí dodavatele snižovat i kvalitu potravin, varuje Potravinářská komora.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

potraviny, supermarket | Foto: pixabay.com

O Češích se někdy mluví jako o milovnících akčních cen, slev a výprodejů. Obchodníci jim vycházejí vstříc a svým zákazníkům zlevněné zboží rádi nabízejí.

Slevy jsou ale hned ze dvou důvodů nebezpečným trendem. Obchodníci často tlačí na výrobce, aby zboží vyrobili co nejlevněji, a mohli ho tak prodávat za co nejnižší cenu nebo v akci. Takový tlak na výrobce ale brání nejen jejich inovacím ve výrobě, ale i nabízení kvalitních potravin.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko zaplavily slevy. Ohrožují kvalitu potravin, varují výrobci. Téma pro Barboru Kladivovou

„Spotřebitel za své peníze dostává čím dál nižší kvalitu. Šetří se na surovinách, přidávají se náhražky a snižují se podíly kvalitních surovin. Dostává nekvalitní výrobky,“ vysvětluje Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

S tím souhlasí i odborník na chování spotřebitelů z Vysoké školy ekonomické Milan Postler. „Dominuje obchod nad výrobou. Při vyjednávání si klade velmi tvrdé podmínky a tlačí své dodavatele nebo výrobce k velmi nízké rentabilitě. To je nutí snižovat náklady, což se v celé řadě případů odrazí i v nižší kvalitě výrobků,“ popisuje.

Neznamená to ale, že by v Česku byly všechny potraviny nekvalitní. Mnoho supermarketů už například vyrábí své vlastní značky potravin, kde naopak dbají na kvalitu a dobré složení.

Přehrát

00:00 / 00:00

Česko zaplavily slevy. Mluvil o nich odborník na chování spotřebitelů z VŠE Milan Postler

Češi v posledních letech také víc nakupují třeba u řezníků, kde mají větší jistotu, že maso není plné vody, nebo u specializovaných prodejců potravin. Jenže za vyšší kvalitu samozřejmě i víc zaplatí. Takový trend se projevuje i v internetových obchodech. Lidé utrácejí za luxusnější, kvalitnější, a tedy i dražší zboží.

Ze slevové spirály se Česko může podle Postlera dostat například tak, že zákazníci změní své myšlení. Na druhé straně ale vždy stojí peníze a je otázkou, kolik lidí by si třeba vepřovou konzervu za 50 nebo 60 korun koupilo.

Barbora Kladivová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru