Česká armáda kvůli havárii pozastavila lety gripenů

Stíhačky Jas-39 Gripen ode dneška nelétají. Velitel vzdušných sil Ladislav Minařík dočasně pozastavil výcvik na 14 švédských letounech, které má Česko v pronájmu. Generál tak rozhodl kvůli vyšetřování nehody stejného stroje ve Švédsku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Saab J-39 Gripen na letišti

Saab J-39 Gripen na letišti | Foto: SAAB-BAE Systems

Mluvčí resortu obrany Jan Pejšek Radiožurnálu potvrdil, že české gripeny zůstanou na zemi tak dlouho, dokud jejich výrobce, švédská firma Saab, nepodá o příčině katastrofy vysvětlující zprávu.

Vzdušný prostor nad Českem ale podle Pejška zůstává chráněný. "Piloti budou cvičit pouze na trenažérech, nikoliv ve vzduchu, tyto letouny však nadále zůstávají v pohotovosti a v případě nutnosti ostrého vzletu budou připraveny vystartovat," řekl mluvčí.

Zákaz letů gripenů neovlivní ani průběh mezinárodního cvičení Létající nosorožec, které dnes začíná v Náměšti nad Oslavou na Třebíčsku. Gripeny české armády se měly cvičení zúčastnit pouze doplňkovými přelety na územím, kde bude probíhat výcvik leteckých návodčích. S jejich přímým zapojením do výcviku se nepočítalo.

Stíhačka Jas-39 Gripen se ve čtvrtek zřítila při vojenském cvičení na základně Vidsel v severním Švédsku. Pilot havarovaného stroje vypověděl, že byl při přistávacím manévru nečekaně katapultován. Letec dopadl s pomocí padáku na zem, stíhačka explodovala v neobydleném prostoru.

Odborníci označují havárii za neobvyklou. Švédská média uvádějí, že záchranný systém katapultoval pilota během přistávání. Mladé Fronta Dnes ale napsala, že stroj musel selhat jindy, protože katapult vypálil pilota z kokpitu při manévru, kdy stíhačka byla vystavena značnému přetížení.

Švédská vyšetřovací komise zatím nezjistila u havarované stíhačky žádnou technickou závadu. Dosud známé informace zatím nasvědčují tomu, že pilot opustil letoun proti své vůli, a to buď neopatrnou manipulací s pákou pro katapultáž, nebo chybou bezpečnostní sedačky.

Švédské úřady bezprostředně po havárii pozastavily lety gripenů pouze u regionální perutě F 21, ke které havarovaný letoun patřil. V pátek večer se však na základě nových poznatků velení švédského letectva rozhodlo rozšířit zákaz letů stíhaček typu Jas-39 Gripen nejnovějších modifikací C a D na celou zemi.

V celém Švédsku jde o 53 strojů z celkového počtu 138 stíhaček Jas-39 Gripen, které má tamní armáda k dispozici. Výrok, které o jejich nejbližší budoucnosti napoví více, by měl přijít v průběhu tohoto týdne. Zvláštní havarijní komise má totiž už v příštích dnech představit závěry svého šetření, jež budou založeny hlavně na výpovědi pilota a údajích z takzvané černé skříňky.

Blanka Černá, Petr Večeřa, Martin Hromádka, Tomáš Sniegoň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme