Česká armáda se snaží změnit svoje image

Česká armáda boří stereotypy, mění svoji image a snaží se přiblížit veřejnosti. Chce působit otevřeně, přívětivě a přátelsky. Ministerstvo obrany například vydalo několik knížek nebo natočilo film o elitní jednotce speciálních sil. Cíl je jediný: přiblížit práci českých vojákům lidem. Armádě v tom pomáhají i sami vojáci.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Čeští vojáci při průzkumu okolí

Čeští vojáci při průzkumu okolí | Foto: 601. skupina speciálních sil

Praporčík Daniel Hlaváč začal v roce 2003 fotit život vojáků na zahraniční misi během svého nasazení v Kosovu. V Afghánistánu v tom později pokračoval, v roce 2007 tam strávil čtyři měsíce a v roce 2009 víc než půl roku.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž připravil redaktor Českého rozhlasu Zbyněk Zykmund.

„Vadilo mi, že lidé v republice nevědí, co tam vlastně děláme. Když jsem přišel s kamarády do hospody, tak první hloupá otázka byla, kolik jsi jich tam zabil. To byl jeden z důvodů, proč jsme začal fotit, pořádat výstavy a ukazovat lidem, jak to tam doopravdy chodí a jak tam pracujeme,“ vysvětlil Hlaváč.

Hlaváčovy fotky mají úspěch. V roce 2007 za ně získal třetí místo v soutěži Czech Press Photo. Snímky pořizuje většinou na dva kinofilmové fotoaparáty a fotí černobíle. „Poslední Afghánistán, aby mi neutekla digitální fotografie, tak jsem fotil na kinofilm, ale převážně na digitální foťák, který jsem si tam koupil a učil jsem se s digitální fotografií pracovat,“ dodává praporčík.

Víc než dvacet fotografií má Daniel Hlaváč také v nové knize Herberta Slavíka Tváře české armády: Hrdost a odvaha.

Důležitá je i obměna generací

Podle ministra obrany Martina Bartáka se daří měnit obraz armády u veřejnosti jen ztuha: „Armáda se mění z armády socialistické na armádu moderního západního typu. Vstup do NATO – zásadní změna a pak to nejhlavnější, vzniká profesionální armáda. Jenomže ten obraz je zafixovaný z Černých baronů a Tankového praporu a generace se musí obměnit, ono na tom něco je.“

Image armády se každopádně zlepšuje, říká odborník na reklamu a marketing Jiří Mikeš. Pomáhá tomu, že armáda není povinná a prezentuje se jako profesionální sbor: „Vystupují profesionálně, mají západní uniformy. Jsou to vybraní kluci, většinou jsou urostlí a zúčastňují se různých misí v zahraničí. Začíná to být velice zajímavé pro mladé muže. Dřív mladíci chtěli mít modrou knížku, aby tam nemuseli jít.“

Výstava fotek z Afghánistánu začala tento týden na náměstí republiky v Praze. Galerie pod širým nebem představuje život českých vojáků i místních obyvatel.

Zbyněk Zykmund Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme