Česká filharmonie připravuje reformu, hráči budou placeni motivačně
Před třemi týdny usedl do poměrně horkého křesla ředitele České filharmonie David Mareček. Ještě se v něm pořádně neohřál a už se pustil do reformy našeho nejstaršího a největšího orchestru. Spolu s budoucím šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem usiluje o to, aby se Česká filharmonie vrátila do první světové desítky nejlepších orchestrů.
Jakým způsobem budou hráči motivováni k lepším výkonům, jak bude posilováno jméno České filharmonie ve světě a také jak bude prestižní český orchestr financován, se však dozvíme nejdříve v květnu. Reforma je v počátcích a směrem ven z filharmonie je na ni zatím uvaleno informační embargo.
„K reformě už přistupujeme, to znamená, že jsme o ní začali jednat. Na reformě se budou podílet i představitelé orchestru – je tam zapojen budoucí šéfdirigent, management, zřizovatel, ale také umělecká rada, první hráči orchestru a odbory,“ prozrazuje nový ředitel.
I když vedení filharmonie nechce o konkrétní podobě reformy zatím mluvit, ze slov Davida Marečka vyplývá, že se hráči nemusejí obávat opravných konkurzů.
„Nedomníváme se, že je správná cesta, aby každý hráč prošel přehrávkou, protože svoji kvalitu prokázal už při vstupu do České filharmonie a musí ji dokazovat každodenně při zkouškách a při koncertech.“
Pokud však některý z hráčů požadovanou úroveň nesplňuje, chce mít vedení vymahatelný a účinný mechanismus, jak ho vyzvat k nápravě, dát mu možnost k nápravě a v případě, že k ní nedojde, z orchestru ho vyloučit.
Peníze jako motivace, nikoli jistota
Hráči se však také mohou těšit na vyšší platy. „O tom, jak málo jsou placeni hudebníci, už asi nikdo nepolemizuje, ale důležité je, jak by to mělo být učiněno. To znamená, aby peníze byly motivací a nikoli jistotou,“ upozorňuje Mareček.
Ředitel také potvrdil, že o placení hráčů a o dokazování, že na post ve filharmonii mají, jednal také s budoucím šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem.
Příští týden se vedení České filharmonie sejde se zástupci Unie orchestrálních hudebníků, odborů i samotných hráčů.
Velké spory se v České filharmonii v minulosti vedly okolo autorských práv. „To je bod, který bude jednou z hlavních součástí plánované reformy. Názor managementu i hráčů je podobný, dokážeme se na něm dobře dohodnout,“ říká jen obecně Mareček.
Už teď je jisté, že nový ředitel musí řešit chybějící peníze. Podle prvních odhadů je deficit filharmonie asi deset procent z dvousetmilionového rozpočtu. Vyčerpaný je také rezervní fond, ve kterém v minulosti bývalo až sedmdesát milionů korun.
Na chyby v hospodaření předchozích vedení poukázal forenzní audit, který loni na podzim prověřoval poslední dva roky fungování filharmonie.
Manažerská pochybení, která se odrazila na hospodaření, ministerstvo kultury potvrdilo. Audit ale nebyl zveřejněn, podvodné jednání prý nezjistil.