Česká železnice má nový rychlostní rekord

Rychlovlak Pendolino se zapsal do dějin české železnice. Na trati mezi Vranovicemi a Břeclaví jel rychlostí 237 kilometrů v hodině a vytvořil nový český železniční rekord. Ten původní platil 32 let, tehdy lokomotiva řady 124 nabrala na zkušebním okruhu rychlost 219 kilometrů. Pendolino by mělo na trasách mezi Prahou, Berlínem, Vídní či Bratislavou ale uhánět s cestujícími maximálně 160 kilometrovou rychlostí. Pasažéři by mohli do soupravy usednout poprvé při zkušebních jízdách na přelomu roku.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pendolino za jízdy

Pendolino za jízdy | Foto: Václav Šálek

Při prvním rychlostním testu na trase z Břeclavi do Vranovic se ručička rychloměru zastavila šest desetin pod 230kilometrovou hranicí. "V tomhle tom směru z Břeclavi sem je trať víc do kopce, taky je dneska horší počasí, fouká protivítr, takže jsme počítali, že se to možná nepovede," vysvětloval po dojezdu do cíle strojvedoucí Pendolina Jaroslav Měšťan.

Při jízdě opačným směrem ale ukázal displej mezi Zaječím a Rakvicemi rekordní číslici 237. Tato rychlost je ale pouze povinnou součástí zkoušek před schválením vlaku do běžného provozu - v něm bude jezdit rychlostí do 160 kilometrů v hodině.

Se zkušebním provozem Pendolina s cestujícími počítají České dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského na přelomu roku. "Bude to z Prahy do Děčína, bude to na pravidelných rychlících, a pokud proběhnou všechny zkoušky, které jsou ještě plánované, podle předpokladu, tak by se v pravidelném provozu na Berlín, Vídeň a Bratislavu měl objevit v jízdním řádu 2005/2006, to znamená zhruba za rok."

Vlaky Pendolino by například cestujícím na trase mezi Prahou a Brnem měly ušetřit až 15 procent času. Po dokončení železničních koridorů by pak rychlovlak jízdu na stejné trase mohl zkrátit dokonce pod dvě hodiny.

Ivan Holas, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme