Za zneužití dominantního postavení na trhu zaplatí České dráhy pokutu 274 milionů

České dráhy zaplatí za zneužití dominantního postavení na trhu dálkové železniční dopravy v letech 2005–2014 nikoliv původně stanovenou pokutu 368 milionů, ale 274 milionů korun. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rozhodnutí prvního stupně, že se ČD provinily, výši pokuty ale snížil. České dráhy s rozhodnutím nadále nesouhlasí a podají proti němu správní žalobu. Úřad o rozhodnutí informoval v tiskové zprávě.

Brno Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy zaplatí pokutu za zneužití dominantního postavení na trhu

Dopravce uvedl, že se bude opět pokutě bránit. Ilustrační foto | Zdroj: Pixabay

Dominantní postavení podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) České dráhy zneužily na tratích Plzeň – Most a Pardubice – Liberec, když ČD podaly v tendru nabídky s nepřiměřeně nízkou výší prokazatelné ztráty. Ta se používá při výpočtu odpovídající kompenzace pro provozovatele veřejné dopravy.

České dráhy za první půlku roku přepravily o 2,5 procenta cestujících víc než loni

Číst článek

„Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály a poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb v této relaci nepokrývala jeho vyhnutelné náklady na jejich poskytování,“ uvedl Petr Rafaj. Rozhodnutí ÚOHS je pravomocné, a dopravce tak pokutu musí zaplatit. Správní žaloba totiž nemá odkladný účinek.

Dráhy však přes snížení pokuty s rozhodnutím nesouhlasí a podají proti němu správní žalobu. „České dráhy mají nadále za to, že rozhodnutí trpí řadou vad, mimo jiné je založeno na nesprávném právním posouzení věci a nesprávných skutkových zjištěních ekonomické povahy,“ řekl mluvčí státního dopravce Radek Joklík. Společnost bude spolu s žalobou zároveň žádat soud o přiznání odkladného účinku rozhodnutí.

Předseda ÚOHS při svém rozhodování částečně vyhověl námitkám Českých drah k výpočtu výše pokuty. „V prvostupňovém rozhodnutí nebyla zohledněna různá míra závažnosti dopadů jednání na obchod mezi členskými státy a na trh národní, což se projevilo tím, že základní částka pokuty byla za všechny delikty spáchané v souběhu navyšována stejně přísně,“ zdůvodnil snížení sankce Rafaj.

Kolik a komu platí stát za levnější jízdné pro studenty a důchodce? Odpověď najdete v aplikaci

Číst článek

Na trati Plzeň – Most docházelo k protisoutěžnímu jednání v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice – Liberec v letech 2006 až 2014. Svým jednáním způsobily České dráhy újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.

Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice – Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

V červenci 2008 ÚOHS informoval, že České dráhy mají zaplatit pokutu za zneužití dominantního postavení v nákladní dopravě. Na základě rozkladu ČD úřad v květnu 2009 pokutu snížil na 254 milionů korun. V září 2014 Nejvyšší správní soud rozhodl, že pokutou se bude znovu zabývat Krajský soud v Brně. Ten v dubnu 2015 rozhodnutí ÚOHS zrušil. V prosinci 2017 Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ÚOHS.

Antimonopolní úřad loni v červnu udělil ČD znovu pokutu za zneužití dominance v nákladní dopravě v letech 2006 a 2007, místo 254 milionů korun však nově 15,6 milionu korun. Dopravce uvedl, že se bude opět pokutě bránit.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme