České dráhy se ohrazují proti novému protikorupčnímu spotu

Protikorupční organizace Oživení si nechala zpracovat videoklip, ve kterém se fiktivní cestující nedočkají kvůli machinacím se zakázkami svého spoje. Video už obíhá na internetu a má namířeno i do celostátních médií. Ještě než se tak stalo, už se proti němu ohradily České dráhy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

České dráhy. Ilustrační foto.

České dráhy. Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Sporný videospot zachycuje skupinu lidí, která čeká na nástupišti malé stanice na vlak. Po chvíli se ozve staniční hlášení:

„Upozorňujeme cestující, že rychlík Šohaj nepřijede. Kvůli podvodům ve výběrovém řízení byly nakoupeny vlakové soupravy, které nevyhovují provozním předpisům. Vlaková doprava je zrušena. Krademe. Děkujeme, že vám to nevadí.“

Přehrát

00:00 / 00:00

České dráhy se ohrazují proti novému protikorupčnímu spotu. Podrobnosti zjišťoval reportér Petr Sehnoutka

Kampaň souvisí se schvalováním novely zákona o veřejných zakázkách, říká Martin Kameník ze sdružení Oživení.

„Základem kampaně jsou dva videospoty, které se v té první fázi budou šířit po internetu. My se samozřejmě budeme pokoušet dostat to i do celoplošných médií, konkrétně do České televize,“ vysvětluje Kameník.

To, že by spot byl mířený přímo na České dráhy, ale odmítá. „U drážní dopravy samozřejmě ano, byli jsme tam v minulosti svědky toho, že se nakupovaly ne zrovna vhodné soupravy. I když samozřejmě je to do určité míry fikce, neodráží to žádný reálný případ. Takže doufáme, že například České dráhy to nebudou brát jako poškozování svého dobrého jména.“

České dráhy to ovšem takto nevnímají, říká Petr Šťáhlavský z této firmy. „My s klipem tak, jak je pojat, nesouhlasíme, protože to, co skutečně děláme, a dokazují to skutečné výsledky naší činnosti, jsou v přímém protikladu proti tomu, co ten klip ukazuje,“ uvedl.

Spot neodráží současnou situaci, tvrdí ČD

Českým drahám vadí, že z klipu jde jednoznačně vyvodit, že se jedná o ně. Firma se hájí, že dnes nakupuje podle mnohem přísnějších pravidel, než požaduje zákon.

„Běžně máme dvě až tři nabídky, přestože počet možných soutěžících o tyto zakázky je poměrně omezený. Konkrétně v letošním roce jsme díky tomuto postupu ušetřili více než 500 milionů korun při zadávání zakázek na nová vozidla,“ upozorňuje Šťáhlavský.

Na druhou stranu ještě v nedávné době bylo běžné, že České dráhy zadávaly stamilionové zakázky přímo jedné firmě bez vyhlášení soutěže.

„Máte pravdu, že v minulosti byly uzavřeny některé kontrakty přímo, na druhou stranu spot nebyl vysílán před rokem, před dvěma lety nebo ještě ve větší minulosti, ale vznikl v současné době a měl by tedy reflektovat tu situaci, která dneska je právě třeba i v Českých drahách,“ podotkl Šťáhlavský.

Proto se dráhy chtějí se společností Oživení nad protikorupčním klipem ještě sejít.

Petr Sehnoutka, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme