České tunely vyhovují přísným bezpečnostním předpisům

Plameny po šesti letech znovu zabíjely v silničním tunelu. Po víkendové tragédii na francouzsko-italské hranici, kde v tunelu uhořeli dva slovenští řidiči, se Evropa znovu ptá po bezpečnosti těchto dopravních staveb. České tunely podle našich odborníků vyhovují všem moderním bezpečnostním požadavkům.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Jižní výjezd z tunelu

Jižní výjezd z tunelu | Foto: Petr Jansa

České tunely nejsou tak dlouhé jako alpské a navíc jsou na špičkové technické úrovní, tvrdí mezinárodně uznávaný odborník dopravní fakulty pražského ČVUT Pavel Přibyl, podle kterého český požár před třemi lety skončil bez zranění. "Možná jsou ještě malé problémy s organizačními záležitostmi, a proto se právě teď pražské tunely péčí technické správy komunikací testují z hlediska organizačního," upřesňuje Přibyl.

Podle Přibyla je problémem spíš než samotné tunely chování řidičů v nich. Psychologické testy totiž opakovaně potvrdily, že reakce řidičů jsou v podzemí odlišné a často nečekané. Jak Přibyl zdůraznil, Česko, co se silničních tunelů týče, dodržuje příslušnou bezpečnostní směrnici Evropské unie.

"Tu směrnici naše republika plně sleduje a dokonce se podařilo zapracovat ji do nových technických standardů vydaných v letošním roce. V sobotu a neděli probíhaly navíc velké zkoušky, které měly definovat a upřesnit součinnost integrovaného záchranného systému," dodává Přibyl.

Nově budované tunely musí mít speciální šachty, jaké má například nový železniční tunel Krasíkov. "Speciální šachta je označená a vy zatlačíte na její dveře. Tím, jak zatlačíte na dveře do únikové štoly, aktivujete vzduchotechniku a tunel se okamžitě rozsvítí," popisuje princip šachet Anna Nováková ze Správy železniční dopravní cesty.

České železniční tunely jsou ale natolik krátké, že i v případě havárie by alespoň část vlaku vyjela z tunelu, tvrdí mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj se nové vlaky umějí vypořádat i s tím, kdyby někdo v hořícím tunelu schválně zatáhl ruční brzdu. "Vlak potom bezpečně opustí tunel, kde je možná pohodlná evakuace cestujících, respektive zásah záchranářů."

Marek Janáč, Marie Matúšů Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme