Českému zákazníkovi roste sebevědomí. Začíná se zajímat o kvalitu potravin

Označování některých potravin zemí původu usnadní českým zákazníkům nakupování - ještě před několika lety by nad takovou zprávou leckdo mávl rukou, postupem času se ale přístup českých zákazníků k utrácení peněz pomalu mění. Řada z nich se učí nakupovat tak, aby prospěla především sama sobě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Maso | Foto: Tomáš Adamec

Každý zákazník má jiný přístup k informacím o potravinách. Statistici proto zařadili české zákazníky do pěti skupin. Do první patří lidé, kteří nakupují podle kvality, ve druhé skupině jsou ti, kteří chtějí nakoupit hodně a výhodně, zákazníci ve třetí skupině nakupují levně a blízko, ve čtvrté skupině jsou ti, u kterých rozhoduje při výběru potravin zvyk a nejmenší skupinu tvoří lidé, kteří nakupují rychle.

I přes velmi složitě čitelné chování českého zákazníka tuzemští farmáři odhadují, že přesnější značení potravin může zájem o domácí produkci zvýšit.

Přehrát

00:00 / 00:00

Přístup českých zákazníků k potravinám se mění. Podrobnosti natáčely pro Večerní Radiožurnál Květa Moravcová a Marie Sýkorová.

„My máme informace či povědomí o tom, že čeští občané poptávají obecně výrobky českých zemědělců. A pokud nebylo možné zjistit, jestli je maso , od českých farmářů, tak samozřejmě tuto informaci nemohli dostat. Jestliže tomu tak napříště už bude, tak samozřejmě předpokládáme a doufáme, že čeští občané budou chtít kupovat české maso, řekl viceprezident Agrární komory Jindřich Šnejdrla.

Stejný názor má také Olga Štiková z Ústavu zemědělské ekonomiky a informací, i když ještě předloni podle průzkumu společnosti INCOMA GfK, většina lidí neznala ani chráněné značky českých potravin.

„Velmi málo respondentů zná a kupuje výrobky s chráněnou značkou kvality, třeba označení původu, zeměpisné označení nebo zaručená tradiční specialita. Kolem 60 či 70 procent respondentů vůbec tyto výrobky nezná a kupuje jich na prosté minimum,“ přiblížila.

Zároveň ale z průzkumu, který vznikal před oznámením ekonomických reforem, vyplynulo, že kvalita potravin je pro zákazníky zhruba stejně důležitá jako cena.

„Trošku méně zákazníků tvrdí, že nakupuje podle ceny. Já si myslím, že to není úplně pravda a že kdo odpovídá, se snaží se dostat do jakoby lepšího světla. Takže lze říct, že přibližně v roce 2009 faktory kvality a ceny působily na poptávku přibližně stejně, což je docela úspěch,“ dodala Olga Štiková.

Cena je podle dalšího průzkumu společnosti Incoma GfK rozhodující maximálně pro 40 procent českých zákazníků.

Květa Moravcová, bre, Marie Sýkorová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme