Česko bude dál vyjednávat o pronájmu stíhaček Gripen

Současná nabídka Švédska na další pronájem stíhaček Gripen skončí v neděli. Vláda ji do té doby nepřijme, a jednání o budoucnosti nadzvukového letectva tak budou pokračovat.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

JAS-39 Gripen české armády

JAS-39 Gripen české armády | Foto: Petr Medek

Podmínky se Švédy dojednal bývalý ministr obrany Alexandr Vondra. „Nabídka je bezmála o deset procent lepší, než byla ta letní. Jde o jednoznačný pokrok,“ uvedl Vondra před odchodem z funkce na začátku prosince.

Před dvěma týdny ale premiér Petr Nečas řekl, že cena je pořád vysoká. „Jsme povinni, i kvůli českým daňovým poplatníkům, hledat nejlevnější řešení. Jsme přesvědčeni, že poslední švédská nabídka ještě nevyčerpala veškerý možný potenciál,“ prohlásil premiér.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl zbrojní analytik a bývalý šéf Národního úřadu pro vyzbrojování Jaroslav Štefec

Jednání tak nekončí. V dalších týdnech v nich bude pokračovat nový ministr obrany Vlastimil Picek. „Na základě pokynů předsedy vlády České republiky dostal ministr obrany Vlastimil Picek za úkol se v nejbližším období sejít se zástupci švédské strany,“ potvrdil mluvčí resortu obrany Jiří Štábl.

Gripeny má Česko pronajaté do konce příštího roku. Kdyby chtěla vláda vypisovat nový tendr, zabralo by to i s následným dodáním strojů několik let. Dá se tak předpokládat, že protahování vyjednávání je jenom strategií, jak cenu stlačit co nejníže.

Štefec: Na změnu už není čas

Zbrojní analytik a bývalý šéf Národního úřadu pro vyzbrojování Jaroslav Štefec tvrdí, že na změnu letadel je pozdě, protože k vypsání tendru a následnému dodání strojů je prý obvykle potřeba zhruba pět až šest let. Změna stíhaček by navíc znamenala velké změny i pro samotné vojáky.

„Musel by se změnit celý systém komunikace, protože nový dodavatel znamená i nové vazby, nové vztahy, nové typy náhradních dílů, nový kompletní výcvik lidí, kteří s těmi lidmi zacházejí jak ve vzduchu, tak na zemi. Především by to znamenalo i určitou změnu myšlení. Každý typ letadla má jinou filozofii využití. Ale na toto už čas chybí,“ vysvětluje Štefec.

Letoun JAS-39 Gripen | Foto: ČTK, Vít Šimánek

Prodloužení pronájmu gripenů je podle něj výhodnější. „Samozřejmě jestliže to vezmu jak z ekonomického, tak z logického hlediska, to znamená nákladů na vybavování technikou a podobně, tak je pro Českou republiku podstatně výhodnější pokračovat v používání gripenů i dále,“ myslí si Štefec a dodává:

„Ale zvažovat výhledově například v horizontu 10–15 let případně i jiná letadla. Ale v současné době to prodloužení vidím jako optimální variantu.“

Česko nadzvukové letectvo potřebuje, upozorňuje Štefec. „Už minimálně z toho titulu, že má závazky v rámci ochrany a obrany svého vzdušného prostoru i vůči svým partnerům v NATO i vůči Evropské unii jako jedna z největších křižovatek leteckých cest v rámci Evropy,“ uzavírá analytik.

Jas-39 Gripen | Foto: ČTK

Petr Medek, kko, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme