Česko čeká rekordní počet letních uzavírek. Všechna omezení budou na webu
Stovky uzavírek zkomplikují řidičům prázdninové cestování. Trasa nemusí být ani dlouhá, pravděpodobnost, že do 50 kilometrů narazíte na dopravní omezení, je hodně vysoká. Uzavírky je ale možné zjistit dopředu. Stačí si na internetu nebo mobilu otevřít stránky dopravniinfo.cz, které provozuje Ředitelství silnic a dálnic.
Po zadání kupříkladu trasy z Prahy do Brna můžete hned vidět, že celkem sedmkrát budete muset zpomalit na 80kilometrovou rychlost kvůli omezení. Není to sice příjemná vyhlídka, ale pro řidiče to podle ministra dopravy za Dana Ťoka je aspoň dobrá informace.
„Zejména na trasách, které řidiči neznají, je určitě lepší, když se člověk ujistí, jak to tam vypadá, než aby vyjel a pak byl překvapený nebo rozladěný, že se dostal do nějaké kolony,“ tvrdí ministr.
O dopravních omezeních v zemi informuje specializovaná webová stránka. O jejích funkcích a použití natáčela Eva Kézrová
A v tom případě se zároveň může podívat, jestli má smysl z dálnice sjíždět.
„Všechny úřady mají povinnost uzavírky na tomto portálu zveřejňovat, takže předpokládáme, že pokud je na nějakém místě povolena určitá doprava, je to v systému zaneseno,“ vysvětluje vedoucí silničně správního úřadu ministerstva dopravy Jan Skovajsa. Podle něj by se teoreticky dala uzavírka zjistit i týden dopředu. Praxe je ale jiná.
„Velmi často se stává, že jsou do systému tyto uzavírky zanášeny až jeden, dva dny dopředu, kdy je vydáno rozhodnutí o povolení uzavírky,“ dodává.
Nicméně ráno před cestou informace odpovídají skutečnosti. Navíc jsou tam uvedeny i denní údržbové práce, nehody a případné kolony.
Dálnice, nebo spíš parkoviště? Kdy vyrazit, abyste nečekali
Číst článek
Dobrým pomocníkem na cestách může být i navigace. Ovšem jak připomíná šéf dopravní policie Tomáš Lerch, musí to být navigace, která umí zpracovat informace o aktuální situaci, tak jak je pomocí systému RDS-TCM vysílá například i naše Zelená vlna.
„Mám-li takovou navigaci, měla by pro mě být jakýmsi podpůrným prostředkem, informovat mě o tom, co se na trase děje, napomáhat mi zvolit nejlepší trasu, ale nikdy bych se na ni neměl stoprocentně spoléhat,“ vysvětluje Lerch.
„Vždy je to o tom, aby řidiči sledovali dopravní značení a vnímali situaci v silničním provozu.“
A přitom můžete poslouchat třeba naše rádio, které vysílá dopravní zpravodajství každou půlhodinu, ráno po 15 minutách a v případě problémů na silnicích v přímých vstupech v průběhu vysílání.