Česko čekají jednotné přijímací zkoušky na střední školy. Letos poprvé povinně
Někteří žáci devátých tříd se možná v posledních měsících učí víc než obvykle. Ty, kteří se hlásí na maturitní obor na střední škole, totiž za dva měsíce čekají jednotné příjímací zkoušky. Testy z češtiny a matematiky jsou letos povinné vůbec poprvé.
„Největší problém mi dělá čeština a určování vedlejších vět. Matika je docela v pohodě. Myslím si, že je to rozhodně lepší než čeština,“ sdílí svůj názor patnáctiletá Dominika, která se hlásí na pražskou střední průmyslovou školu stavební. Kvůli testům teď chodí na doučování a i doma si procvičuje úkoly, které dělá ve škole. Příjímací zkoušky na obory zakončené maturitou jsou letos naplánované na 12. až 20. dubna.
„Testy jsou padesátibodové, obsahují, jestli se nemýlím, 32 otázek v češtině a v matematice 17 nebo 18. V matematice je převážná část otevřených úloh, v českém jazyce je jich méně než padesát procent,“ vysvětluje ředitel Cermatu, který testy připravuje, Jiří Zíka.
Sněmovna vyzvala Babiše k omluvě za výrok o 'prasárně' a vládu k zásahu na Vrchním státním zastupitelství
Číst článek
A na jednotné příjímací zkoušky se připravují i střední školy. Jejich ředitelé už v lednu dostali od Cermatu ilustrační testy. „Řada škol tuto nabídku vyžila a v rámci otevřených dveří testy se žáky vyzkoušela. Osmého února tyto testy zveřejníme na stránkách Cermatu,“ informuje náměstek ministryně školství Václav Pícl.
Ne všichni ale s těmito testy souhlasí. „Zhruba třetina žáků na základních školách se nehlásí na maturitní obory. Koncentrace na přijímací testy pak může samozřejmě vést k tomu, že se tito žáci v posledních ročnících dostanou na nějakou druhou kolej. Škola se jim nebude věnovat tolik, jako těm, kteří se připravují na přijímací zkoušky,“ myslí si Bohumil Kartous, mluvčí společnosti Eduin, která jednotné přijímací zkoušky kritizuje již dlouhodobě.
Podle ministerstva školství ale naopak testy nebudou jen k rozřazení uchazečů. Mají pomoct třeba i ke zlepšení výuky na základních školách. „Bude zpětná vazba na to, aby se upozorňovalo, že existují třeba i některé tematické oblasti či celé úseky učiva, kde mají žáci nějaké problémy a kde je třeba vykazují opakovaně. To pak znamená možnost vytvořit určitý tlak na to, aby se některé věci analyzovaly a změnila se třeba výuka,“ říká náměstek úřadu Stanislav Štech.
A ministerstvo školství také doufá, že na maturitní obory se po zavedení jednotných příjímacích zkoušek přestanou dostávat uchazeči s nedostatečnými studijními předpoklady. Výsledky jednotných zkoušek musí tvořit aspoň 60 procent celkového hodnocení uchazeče.