Česko zatím nepodpoří žalobu proti německému mýtu, rozhodla vláda
Česko se zatím nepřipojí k žalobě proti německému mýtu. Rozhodnutí vlády sdělil její mluvčí Martin Ayrer. Proti žalobě byl ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. Upozorňoval, že Německo je naším významným obchodním partnerem a ani Evropská komise už mýto nepovažuje za diskriminační.
„Česká republika nebude podávat žalobu kvůli zavedení mýtného na německých dálnicích. Pokud se nějaký stát rozhodne žalobu podat, vláda se k tématu vrátí," informoval na sociální síti Twitter mluvčí vlády Martin Ayrer.
Česko připojení k žalobě zvažovalo proto, že řada zemí v čele s Rakouskem zavedení mýta kritizuje a tvrdí, že poškodí zahraniční motoristy. Řízení s Německem kvůli mýtu Evropská komise ukončila tuto středu.
Změna postoje. Česku už nevadí německé mýto, vláda se k žalobě nepřidá
Číst článek
Připojení se k žalobě není podle ministra dopravy Dana Ťoka smysluplné a je potřeba vzít v úvahu, že Německo je pro Česko významným obchodním partnerem. Česko i Rakousko dálniční známky pro osobní vozidla má, není důvod, proč by je nemohlo zavést i Německo, uvedl již dříve Ťok.
„K diskriminaci tady nedochází. Měli bychom se přidávat k takovým sporům, kde máme šanci vyhrát. Tady je ta šance mizivá a vyhrát nemůžeme," řekl Radiožurnálu Ťok.
Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried řekl, že mýto samotné mu nevadí. Chce ale, aby ho platili všichni, a nejen cizinci. Rozhodnout proto podle něj má Soudní dvůr Evropské unie.
Kritikům vadí německé mýtné proto, že německé dálniční poplatky budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Majitelé aut registrovaných v Německu mýtné sice také uhradí, posléze se jim ale o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel.
Vy postavíte železnici a my nebudeme zlobit. Plácnem si?
Číst článek
O diskriminačních rysech mluvil i premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka. „U nás máme ten systém zavedený tak, že naši lidé, když platí dálniční známky, tak si to z žádné daně odečíst nemohou. V Německu ale bude možnost si to z jedné německé daně odečíst. To z pohledu mého není úplně fér a není to úplně v pořádku," uvedl minulý týden předseda vlády.
Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství emisí. Nejlevnější desetidenní poplatek vyjde na 2,5 eura, tedy v přepočtu asi 66 korun. Za nejdražší roční známku pak řidiči zaplatí 130 eur, to znamená přes 3400 korun.
Dálniční známka bude elektronická, takže žádné nové nálepky řidičům na čelních sklech nepřibudou. Prodávat se bude přes internet, v mobilní aplikaci nebo u dálnic na německých hranicích.