Mezinárodní komise o stavu české žurnalistiky: Pro vládu je snadné vyvíjet tlak na veřejnoprávní média

Média v Česku jsou podle nové zprávy Evropské federace novinářů pod tlakem. Tým novinářů a mediálních odborníků mimo jiné varuje před příliš úzkými vazbami českého premiéra Andreje Babiše z hnutí ANO na některá média. Mezinárodní experti mají za to, že stále má vliv na média, která převedl do svěřenského fondu. Česko se nejen kvůli tomu za pět let propadlo v žebříčku svobody tisku Reportérů bez hranic o 27 míst, patří mu 40. příčka.

Dokument Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mapa, která ukazuje, jak svobodná jsou podle Reportérů bez hranic v roce 2019 média v zemích po celém světě. | Zdroj: Reprofoto z rsf.org

Komise ve zprávě uvádí šest problematických oblastí, které mají vliv na nezávislost médií v Česku. Jako první zmiňuje napojení premiéra Babiše na média. „Andrej Babiš de facto vlastní třicet procent soukromých médií v zemi,“ stojí v dokumentu, který publikovala Evropská federace novinářů.

‚Vyznívá jako obhajoba Babiše.‘ Transparency žádá přezkum verdiktu krajského úřadu v kauze střetu zájmů

Číst článek

Podle ní mu vlastnictví médií pomohlo v prvních volbách do Parlamentu (v roce 2013) a i v době, kdy byl ministrem financí. Komise doporučila Česku, aby změnilo legislativu týkající politiků, kteří vlastní média. „Politici, kteří jsou ve vedoucích pozicích, by neměli vlastnit média nebo na ně být úzce napojeni,“ vyjádřila se komise.

Na dotaz Radiožurnálu premiér Babiš odpověděl, že žádná média nevlastní. „Takové nesmysl komentovat nebudu,“ dodal.

Kromě premiérových vazeb také dospěla k závěru, že politici mohou vyvíjet příliš velký tlak na veřejnoprávní média třeba neschvalováním výročních zpráv a následným „převolením“ členů kontrolních rad. Tyto hrozby podle zprávy mohou být reálné už v roce 2020, kdy se vymění třetina radních. Řešením by podle nich například mohlo být, kdyby zprávy o financích a aktivitách médií byly brány jako informativní a nemuselo se o nich hlasovat.

Regionální média

Odborníci se zaměřili i na regionální média. Ta podle nich mají velmi složité postavení ve společnosti, jsou totiž „stále častěji nástrojem pro marketing byznysmenů a oligarchů a pro kampaně politiků“.

Regionální reportéři si podle zprávy myslí, že ohledně politického zpravodajství jsou omezováni v tom, co mohou psát a říkat. To podle nich způsobuje zejména tlak ze strany inzerentů, kteří platí médiím za reklamy.

Šéf NY Times Thompson: Naším úkolem je podávat pravdivé zprávy o tom, co se děje. Ne měnit společnost

Číst článek

Dalšími problémy jsou podle komisařů autocenzura a etika médií, udržitelnost médií a nedostatek kvalitní žurnalistiky, kterou mohla způsobit nedostatečná práce se zdroji a vzdělávání, a také nezájem veřejnosti o média. „Čím dál víc se prosazují online ‚braková‘ média, která znesnadňují lidem orientaci v mediálním prostoru. Nevědí kvůli nim, čemu věřit,“ píše se ve zprávě.

Zpráva je vyústěním mise, na které byla komise v České republice sedmého a osmého října. Zúčastnilo se jí pět mediálních odborníků a novinářů z Evropské federace novinářů, Evropské vysílací unie a dalších institucí, mezi nimi i předsedkyně dozorčí rady Evropského centra pro média a svobodu médií Lucie Sýkorová a prezident Syndikátu novinářů České republiky Adam Černý.

Setkali se se 14 novináři, editory, politiky a učiteli z různých oblastí české mediální krajiny – tedy z veřejnoprávních i soukromých médií.

dok, Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme