Český rozhlas je podle průzkumu nejdůvěryhodnější médium, věří mu 6 z 10 Čechů

Ze všech médií věří Češi nejvíc rádiím. A mezi nimi má největší důvěru Český rozhlas. Ukázal to průzkum agentury AMI Digital. Meziročně si naopak v důvěře pohoršily weby a také sociální sítě. Jako nejdůvěryhodnější mediální značka pak vzešel Český rozhlas z průzkumu centra Oxfordské univerzity Reuters Institute.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Český rozhlas je tu už 96 let, snímek byl pořízen při loňském koncertu na Václavském náměstí k výročí srpnové okupace z roku 1968 | Foto: Petr Bušta | Zdroj: Český rozhlas

Českému rozhlasu podle průzkumu AMI Digital Index 2019 věří 62 procent lidí, což je meziročně skoro o 10 procent víc. Na druhém místě je Rádio Impuls, kterému důvěřuje víc než polovina Čechů. Podle Jana Kučmáše z agentury AMI Communications, pod níž AMI Digital spadá, stojí za prvenstvím Českého rozhlasu i to, že poskytuje nejvíc zpravodajství.

‚Zase mě tlačíte…‘ Proč redaktorky z Českého rozhlasu získaly Novinářské ceny za rok 2018?

Číst článek

„Zatímco ostatní rádia jsou vnímána spíš jako zábava, Český rozhlas je vnímán jako dodavatel informací, který dělá dobře svou práci, protože když lidé slyší zprávy z rádia, tak jim věří,“ říká Radiožurnálu.

Obecně jsou pro Čechy veřejnoprávní média důvěryhodná. Mezi televizemi lidé nejvíc věří té České. Jsme tam výjimkou ve srovnání s ostatními zeměmi visegrádské čtyřky. „S kým se chceme srovnávat? S Polskem, se Slovenskem, s Maďarskem? Tam veřejnoprávní média nemají veliký kredit,“ myslí si Kučmáš.

Česko je unikátní

„Důvody jsou různé. Na Slovensku veřejnoprávní média skoro vymřela, jsou hrozně slabá. V Polsku a v Maďarsku jsou pod extrémně silným tlakem vlády, která se jich více méně zmocnila. Vláda je kontroluje, protože je tak silná, a tím pádem nemají velikou důvěru,“ pokračuje.

„V České republice jsme unikátní v rámci Visegrádu tím, že ta (veřejnoprávní) média mají velkou důvěru – můžeme se tím srovnávat s vyspělými zeměmi, jako je Velká Británie, Německo a Francie,“ dodává Kučmáš.

Barevný graf ukazuje, nakolik lidé věří mediálním značkám, o kterých slyšeli | Zdroj: Reuters Institute Digital News Report

Důvěryhodností médií se zabýval i rozsáhlý mezinárodní výzkum centra Reuters Institute, které je součástí Oxfordské univerzity. Podle něj je Český rozhlas nejdůvěryhodnější českou mediální značkou, a to jak mezi posluchači a čtenáři, tak mezi lidmi, kteří Český rozhlas pouze znají.

Druhá skončila Česká televize. Podle výzkumu si česká veřejnoprávní média udržela postavení nejdůvěryhodnějších značek. Zpráva se také zmiňuje například o podcastech v Českém rozhlasu.

Weby a sociální sítě

Podle průzkumu AMI Digital Index naopak důvěra klesla u webů a sociálních sítí. Nejde tolik o jednotlivé tituly, konzumenti spíš přestávají internetu celkově věřit jako spolehlivému zdroji informací. Důvěra klesla o 10 procent.

„Web a sociální sítě získávají image, že nejsou důvěryhodnými zdroji informací ve srovnání s ostatními informačními zdroji, jako je rádio, tisk a televize. Jinými slovy, česká populace dozrává, co se týče konzumace webu a sociálních sítí a více od nich očekává,“ popisuje Kučmáš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Češi z médií nejvíc věří Českému rozhlasu. Víc zjišťovala Pavla Lioliasová

Průzkum se věnoval i využívání sociálních sítí. Facebook je sice stále nejpoužívanější, vyzkoušel ho skoro každý český uživatel internetu, služba už se ale nikam dál neposouvá, popisuje ředitel AMI Digital Vladan Crha.

„Největší dynamiku, největší nárůst určitě vykazuje Instagram, který je v poslední době takovým oblíbencem mezi českými uživateli,“ říká Radiožurnálu.

Celkově se meziročně také snížil čas, který Češi na sociálních sítích tráví. Podle průzkumu je to aktuálně skoro 2,5 hodiny, což je o šest minut méně než loni.

Průzkum AMI Digital dělala společnost v polovině dubna a zapojilo se do něj přes 500 respondentů, výzkum Reuters institute pak provedla agentura YouGov na přelomu ledna a února s počtem 2023 účastníků.

81 procent respondentů se domnívá, že Český rozhlas má poskytovat své zpravodajství také on-line | Zdroj: AMI Communications

Pavla Lioliasová, lac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme