Čeští učitelé mají oproti Evropě méně peněz, ale i práce

Ministerstvo školství zveřejnilo srovnávací zprávu Organizace zemí pro hospodářskou spolupráci a rozvoj za školní rok 2007/2008, z níž vyplývá, že čeští učitelé dostávají ve srovnání s pedagogy z vyspělých zemí poloviční odměnu. Průzkum zároveň prokázal, že čeští kantoři učí méně hodin než jejich kolegové.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dokáže škola vychovávat k etice?

Dokáže škola vychovávat k etice? | Foto: Vendula Kosíková

V počtu odučených hodin vedou Spojené státy, kde učitelé na základních školách strávili ve třídě téměř 1100 hodin za rok. V Polsku kantoři odučili 513 hodin, průměr v zemích OECD odpovídá 703 hodinám.

Čeští učitelé strávili výukou 637 hodin, tedy o 66 pod průměrem. „Své povinnosti rozhodně nezanedbávají, je to dáno tím, jak jsou v jednotlivých zemích stanoveny přímé vyučovací povinnosti, jak dlouhé jsou prázdniny, kolik je v roce svátků a podobně,“ obhajuje český výsledek Michaela Kleňhová z Ústavu informací ve vzdělávání.

Přehrát

00:00 / 00:00

Učitel gymnázia v Kralupech nad Vltavou Andrej Plecháček o pracovní době

Výjimku nad průměrem tvoří čeští učitelé na prvním stupni základních škol, kterým výuka ročně zabere 849 hodin, průměr je přitom 786 hodin.

Na středních školách je zatížení učitelů všeobecně o něco nižší než na základních školách. Učitelé zemí pro hospodářskou spolupráci odučili na středních školách v průměru 661 hodin za rok, čeští pak 608 hodin.

Podle průzkumu se také liší pojetí pracovní doby učitelů. Například pracovní doba učitelů v Austrálii, Belgii, Dánsku nebo Anglii odpovídá jejich dosažitelnosti ve škole včetně vyučovací povinnosti i nevyučovacích aktivit.

V jiných zemích jako například v Rakousku, Německu, Maďarsku, Koreji a u nás je pracovní doba ten čas, který učitel stráví prací ve škole i mimo ni.

„Učitel je povinen učit podle rozvrhu, ale není povinen být ve škole od osmi do sedmnácti, má možnost pracovat doma, připravovat se v hodinu, kterou si zvolí. Nikdo mu nezavírá školu ani v pozdních odpoledních hodinách, může si připravit pomůcky nebo pokusy třeba i o víkendu,“ dokládá Andrej Plecháček z kralupského gymnázia, že učitelé v České republice pracovní dobu nemají a nikdo je nekontroluje.

Financí málo, titulů více

Zatímco pracovní doba českých učitelů není ve srovnání s průměrem poloviční, dostávají o polovinu méně peněz. Podle Michaely Kleňové je na tom Česká republika špatně také s financováním vzdělání.

„Udělali jsme velký posun ve vzdělanosti obyvatel, v míře ukončování vzdělání i v oblasti terciárního vzdělávání – to znamená, že více lidí jde na vysokou školu a více ji ukončuje. Stále zaostáváme v oblasti financování.“

Vysokoškolský titul má čtrnáct procent Čechů, ve vyspělých zemích je vysokoškolsky vzděláno 28 procent lidí. Zlepšení je ale vidět u mladé generace, kde je podíl českých vysokoškoláků na osmnácti procentech, v zemích OECD však 36.

„Zatím se ale neprojevil velký boom vstupu na vysoké školy v minulých letech. Dá se tedy předpokládat, že v dalších letech bude podíl narůstat,“ tvrdí Kleňhová.

Lucie Maňourová, Klára Bílá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme