Čeští učitelé se málo věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti
Čeští pedagogové zvládají děti naučit fakta a obecné znalosti, ukázala výroční zpráva České školní inspekce za loňský školní rok. Nevědí si ale rady s výukou čtenářské, matematické nebo informační gramotnosti. Dostatečně tedy nevedou děti k samostatnému myšlení tak, aby dokázaly naučené znalosti vhodně využít.
Děti se sice v první třídě naučí číst. V dalších letech by je ale pedagog měl naučit porozumět textu a hledat v něm důležité informace, které pak žák bude umět zpracovat a zhodnotit.
„Na dobré úrovni je předávání poznatků, znalostí – těch věcných znalostí, ale schází dobrá výchova k samostatnému uvažování, řešení problémů, řešení konkrétních životních situací s pomocí znalostí z těchto oblastí a tak dále,“ potvrzuje Libor Vacek z inspekční zprávy, že výuka čtenářské gramotnosti na českých školách vázne.
„Tím dominantním při výchově dětí v jednotlivých funkčních gramotnostech je spíše získávání takříkajíc věcných znalostí oproti pěstování a rozvíjení schopnosti vlastního úsudku, řešení problému, prostě nějakého samostatného myšlení, které by mohly na základě těch získaných poznatků děti uplatnit,“ dodává.
Redaktorka Klára Bílá zjišťovala podrobnosti o stavu čtenářské gramotnosti na českých školách
Problémy se čtením a čtenářskou gramotností nastávají učitelům především u starších žáků. „Učitelé mají spoustu povinností, spoustu učiva, všeho, co musí udělat, a už není prostě čas zaměřit se dál na rozvoj čtenářské gramotnosti, třeba práce s učebnicí nebo knihami,“ vysvětluje Pavlína Hublová, učitelka pražské Základní školy bratří Venclíků.
Správné porozumění textu je přitom klíčem ke všem ostatním dovednostem a k získání gramotnosti matematické, přírodovědné i informační.
Učitelé nevyužívají možnosti internetu
„Čtenářská gramotnost právě nespočívá jenom v čtení těch věcí, které se čtou s češtináři. Pro profese budoucí, ale i pro osobní zkušenost a znalost děti potřebují číst velice rozmanité texty. A bohužel vidíme třeba v té matematice konkrétně, že většina matematiků, které znám, říká, že děti mají hlavní problém v tom vůbec porozumět těm několika větám toho zadání, ne najít řešení,“ říká školský expert Ondřej Hausenblas.
Rady si učitelé nevědí ani v oblasti matematické gramotnosti. Jen 16 procent z nich pracuje s modely a experimentuje.
Ještě méně kantorů využívá při výuce internet – podle výroční zprávy jen učitelé pětiny základních škol. Nejvíce si učitelé berou internet na pomoc v přírodovědných a společenskovědních předmětech a při výuce cizích jazyků.
Žáci se ale k počítačům moc nedostanou. Aktivně se děti zapojily nejvíce v hodinách matematiky a to jen v osmi procentech vyučovaných hodin.
To vše jen potvrzují špatné výsledky českých dětí v mezinárodních průzkumech. Mohly by být lepší, myslí si ministerstvo školství – po zavedení standardů a testů pro žáky pátých a devátých tříd.