Čeští učitelé se málo věnují rozvíjení čtenářské gramotnosti

Čeští pedagogové zvládají děti naučit fakta a obecné znalosti, ukázala výroční zpráva České školní inspekce za loňský školní rok. Nevědí si ale rady s výukou čtenářské, matematické nebo informační gramotnosti. Dostatečně tedy nevedou děti k samostatnému myšlení tak, aby dokázaly naučené znalosti vhodně využít.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

školáci

školáci | Foto: ZŠ Sadská

Děti se sice v první třídě naučí číst. V dalších letech by je ale pedagog měl naučit porozumět textu a hledat v něm důležité informace, které pak žák bude umět zpracovat a zhodnotit.

„Na dobré úrovni je předávání poznatků, znalostí – těch věcných znalostí, ale schází dobrá výchova k samostatnému uvažování, řešení problémů, řešení konkrétních životních situací s pomocí znalostí z těchto oblastí a tak dále,“ potvrzuje Libor Vacek z inspekční zprávy, že výuka čtenářské gramotnosti na českých školách vázne.

„Tím dominantním při výchově dětí v jednotlivých funkčních gramotnostech je spíše získávání takříkajíc věcných znalostí oproti pěstování a rozvíjení schopnosti vlastního úsudku, řešení problému, prostě nějakého samostatného myšlení, které by mohly na základě těch získaných poznatků děti uplatnit,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Klára Bílá zjišťovala podrobnosti o stavu čtenářské gramotnosti na českých školách

Problémy se čtením a čtenářskou gramotností nastávají učitelům především u starších žáků. „Učitelé mají spoustu povinností, spoustu učiva, všeho, co musí udělat, a už není prostě čas zaměřit se dál na rozvoj čtenářské gramotnosti, třeba práce s učebnicí nebo knihami,“ vysvětluje Pavlína Hublová, učitelka pražské Základní školy bratří Venclíků.

Správné porozumění textu je přitom klíčem ke všem ostatním dovednostem a k získání gramotnosti matematické, přírodovědné i informační.

Učitelé nevyužívají možnosti internetu

„Čtenářská gramotnost právě nespočívá jenom v čtení těch věcí, které se čtou s češtináři. Pro profese budoucí, ale i pro osobní zkušenost a znalost děti potřebují číst velice rozmanité texty. A bohužel vidíme třeba v té matematice konkrétně, že většina matematiků, které znám, říká, že děti mají hlavní problém v tom vůbec porozumět těm několika větám toho zadání, ne najít řešení,“ říká školský expert Ondřej Hausenblas.

Rady si učitelé nevědí ani v oblasti matematické gramotnosti. Jen 16 procent z nich pracuje s modely a experimentuje.

Ještě méně kantorů využívá při výuce internet – podle výroční zprávy jen učitelé pětiny základních škol. Nejvíce si učitelé berou internet na pomoc v přírodovědných a společenskovědních předmětech a při výuce cizích jazyků.

Žáci se ale k počítačům moc nedostanou. Aktivně se děti zapojily nejvíce v hodinách matematiky a to jen v osmi procentech vyučovaných hodin.

To vše jen potvrzují špatné výsledky českých dětí v mezinárodních průzkumech. Mohly by být lepší, myslí si ministerstvo školství – po zavedení standardů a testů pro žáky pátých a devátých tříd.

Klára Bílá, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme