Jsme v roli žebráků, stěžují si klienti Firo-tour. Nemají peníze ani zájezdy, firma vyzývá k trpělivosti

Na trhu je třicet let a byla pátou největší cestovní kanceláří v Česku. Teď je však Firo-tour kvůli koronavirové situaci ve velkých problémech. Její klienti ztrácejí víru, že ještě uvidí své peníze nebo dostanou možnost využití již vydaných voucherů. Status firmy se totiž změnil z cestovní kanceláře na agenturu, takže zájezdy už jen přeprodává. „Teď jsme v roli žebráků, kteří chtějí zpět peníze,“ popisuje patovou situaci klientka Dana Kopecká.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bývalé sídlo cestovní kanceláře Firo-tour na Národní třídě v Praze | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Předloni v říjnu si u cestovní kanceláře Firo-tour koupila zájezd do Turecka a zaplatila za něj třicetitisícovou zálohu. Kvůli koronaviru ale firma vloni na konci dubna dovolenou zrušila a klientce Daně Kopecké vystavila voucher.

Jenže od letošního ledna firma už nepatří mezi cestovní kanceláře. Nepodařilo se jí získat pojištění proti úpadku, a tak funguje jako cestovní agentura – pouze přeprodává zájezdy jiných společností. Právě kvůli tomu nemůžou klienti uplatnit poukazy, které dostali loni.

Cestovní kanceláře už začaly nabízet letní zájezdy, nejistotu ohledně pandemie má vyřešit pojištění

Číst článek

„Dostali jsme se do situace, kdy nám cestovka zadržuje peníze, nemůžeme čerpat vouchery na svoji dovolenou a nevrací nám peníze za storna,“ popsala serveru iROZHLAS.cz svoji situaci Dana Kopecká s tím, že poukaz obdržela ještě před schválením takzvaného lex voucher.

Ten umožnil cestovním kancelářím vydávat místo peněz vouchery s platností do konce letošního srpna. Její dokument tak není chráněn státem.

Jednání s firmou žena přirovnává ke hře na kočku a myš. „My jsme podrželi cestovní kanceláře a teď jsme v roli žebráků, kteří chtějí zpět peníze nebo možnost čerpat dovolenou,“ stýská si.

A v kritice Firo-tour pokračuje. „Zablokovala mě na facebooku, pod jejich příspěvky už nemohu psát,“ tvrdí Kopecká s tím, že administrátoři firmy mažou na sociálních sítích i další kritické komentáře.

Mluvčí firmy Lucie Frnochová ale něco takového odmítá s tím, že z facebooku „mizí“ jen vulgární příspěvky.

Řeší se problémy?

Ve skupinách, kde si lidé vzájemně radí, jak problémy s cestovními kancelářemi řešit, se navíc objevují další komentáře o Firo-tour. A líčí podobnou situaci.

„18. února jsme si objednali zájezd do Andalusie a zaplatili zálohu přesahující 30 tisíc korun,“ líčí pro iROZHLAS.cz další z klientek Lenka Ksandrová.

Tržby ve službách klesly meziročně o 12 procent. Nejvíce koronavirová krize zasáhla cestovní ruch

Číst článek

Pod hrozbou téměř dvacetitisícového storna s manželem přijali od cestovní kanceláře voucher. Ten musejí vyčerpat do konce srpna, Firo-tour ale žádné zájezdy nepořádá.

„Pojištění nemají, dluhy na všechny strany, a vůbec se nevyjádřili k tomu, co bude,“ neskrývá Ksandrová rozhořčení.

Nezbývá než čekat

Firma podle ní i dalších lidí dlouho argumentovala tím, že funguje v režimu mimořádného moratoria, tedy institutu dočasné ochrany před věřiteli. To ale uplynulo na konci února. Od té doby Firo-tour vyzývá k trpělivosti s tím, že problémy se řeší a ve hře je i obnovení statusu cestovní kanceláře.

Podle mluvčí Lucie Frnochové klientům v současnosti nezbývá nic jiného než počkat. „S ohledem na nejistou letošní sezonu dolaďujeme, v jaké podobě budeme dále fungovat. V následujících dnech a týdnech stejně nebude jasné, kam půjde vycestovat a za jakých podmínek,“ přibližuje pro iROZHLAS.cz.

Ve hře jsou podle ní dva scénáře: „Jednáme o možnosti vrácení vlastních zájezdů do nabídky nebo o spolupráci s jinou cestovní kanceláří. V tenhle okamžik to ale ještě není doladěné.“

Možnost případné domluvy s jinou firmou serveru iROZHLAS.cz potvrzuje i ministerstvo pro místní rozvoj. „Pokud se cestovní kancelář, která provozování živnosti přerušila, dohodne s jinou kanceláří na akceptaci jejích poukazů, bude možné využít poukazy pro úhradu zájezdů pořádaných smluvními partnery,“ říká k tomu mluvčí resortu Vilém Frček.

Cestovky místo komunikace s klienty často jen kopou kolem sebe, říká redaktor o zájezdech v čase koronaviru

Číst článek

Místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež ale upozorňuje, že by firma měla zákazníkům zařídit zájezd, ačkoliv už nefunguje jako cestovní kancelář.

„Podle ministerstva pro místní rozvoj jsou vouchery platné. Cestovní agentura za ně může zařídit zájezd, i když není cestovní kanceláří. Ty zájezdy totiž vytvořila v době, kdy zájezdy normálně zařizovala. Voucher je platný a pojištěný. Bohužel to ale není nikde písemně, přestože jsme o to žádali,“ popisuje situaci.

Resort pro místní rozvoj takovou možnost odmítá. „Firo-tour oznámila živnostenskému úřadu další přerušení živnosti provozování cestovní kanceláře do konce května. V tomto období cestovní kancelář nemůže koncesovanou živnost provozovat a zájezdy prodávat, a to ani s využitím dříve vystavených voucherů jako platebního prostředku,“ vysvětluje mluvčí Frček.

Problémy firo-tour

Firo-tour se loni dostala do problémů kvůli pandemii koronaviru a s ní souvisejícími protiepidemickými opatřeními. Prodeje zájezdů jí meziročně klesly o 90 procent. Městský soud v Praze loni na konci srpna vyhověl její žádosti a vyhlásil pro CK mimořádné tříměsíční moratorium. Firo-tour v listopadu požádala o prodloužení moratoria, které platilo do 28. února.

Podle dříve zveřejněných dokumentů v insolvenčním rejstříku měla někdejší pětka mezi tuzemskými cestovními kancelářemi ke konci srpna 2020 v pracovním poměru 86 zaměstnanců. Za poslední účetní období dosáhla obratu 1,3 miliardy korun.

Martin Štorkán Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme