Chvojka připravuje zákon o lobbistech. Jeho asistent přitom prosazuje zájmy Uberu
Ministr pro lidská práva a legislativu Jan Chvojka z ČSSD zaměstnává ve svém týmu asistenta, který prosazuje zájmy alternativní taxislužby Uber. Informovala o tom ve středu Mladá fronta Dnes. Chvojka přitom připravuje zákon o lobbingu, který by měl upravovat pravidla pro takovéto prosazování zájmů firem a institucí.
Ministr Jan Chvojka zaměstnává Matěje Váchu jako poslaneckého asistenta a poradce na Úřadu vlády, píše Mladá fronta Dnes. „Pomáhám mu hlavně s právními záležitostmi. Známe se asi rok přes mé známé z ČSSD," popsal pro deník Vácha.
Uber se vrátí do Brna. Vrchní soud zrušil zákaz služby
Číst článek
Právník údajně zastupující alternativní taxislužbu Uber pak má do sněmovny dveře otevřené a může u poslanců snáze prosazovat zájmy firmy. Několik poslanců přiznalo pro MF Dnes, že se s Váchou kvůli tomu sešli. Kontakty s Chvojkovým asistem připustila například poslankyně TOP 09 Markéta Adamová, která připravovala pozměňovací návrh silničního zákona.
„Pokud pan Vácha dělá práci pro Uber, tak je to jeho soukromá záležitost. Do mé gesce tato problematika nepatří," řekl MF Dnes Chvojka s tím, že Vácha mu s připravovaným zákonem o lobbingu rozhodně neradí. Novou legislativu už poslanci do voleb schválit nestihnou, o jejím osudu tak rozhodne až nová vláda.
Lobbing jako běžné povolání
Lobbisté prosazují zájmy institucí nebo firem například u novinářů nebo zákonodárců. V mnohých vyspělých státech jde o běžné povolání, kdy lobbisté zprostředkovávají médiím nebo politikům informace užitečné pro konkrétní legislativu.
Lobbing nicméně není v Česku na rozdíl od jiných států dosud zákonem upraven. Mladá fronta Dnes také upozorňuje, že Vácha nemá nic společného v Česku s nejznámějšími lobbisty, jako jsou Ivo Rittig nebo Roman Janoušek.
Spory Uberu s taxikáří
Uber poskytuje svou taxislužbu po celém světě. Služba funguje tak, že si zákazník pomocí mobilní aplikace zadá požadavek. Po svezení se mu strhne částka z platební karty podle vzdálenosti, kterou zaznamená aplikace pomocí GPS. V systému funguje i hodnocení řidiče zákazníkem.
Mnohde se ale firma dostala do sporu s místními samosprávami. Řidičem se totiž může stát, kdokoliv chce, služba a řidiči tedy nesplňují požadavky na taxislužbu. To vadí klasickým taxislužbám, které Uber považují za nekalou konkurenci.
Spor řešily například Praha nebo Brno. Krajský soud v dubnu zakázal firmě předběžným opatřením služby v jihomoravské metropoli poskytovat. Vrchní soud v Olomouci to ale později zrušil, Uber tak zatím může v Brně jezdit.