Čínští stavbaři mají zájem o budování českých dálnic

Ministr dopravy Vít Bárta chce aby v Česku stavěli Číňané. Inspiroval se pravděpodobně v sousedním Polsku, kde část dálnice A2 postavila právě čínská firma. Ve čtvrtek chce Bárta dokonce o možnosti spolupráce jednat na čínské ambasádě v Praze. Číňané dnes potvrdili, že o stavbu silnic mají zájem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D8 - most Dobkovičky

Stavba dálnice D8 - most Dobkovičky | Foto: IDMZ

Zhruba 50 km rychlostní silnice postavila v Polsku čínská firma COVEC a až o 60 procent levněji než je v Polsku běžné. To inspirovalo českého ministra dopravy Víta Bártu, který by proto rád čínské stavaře pozval do Čech.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nových principech výstavby českých silnic mluvil na Radiožurnálu ministr dopravy Vít Bárta

Jak ale potvrdil místopředseda Čínské organizace při Světové obchodní organizaci Zheng Zhihai, Číňané jsou už ke spolupráci připraveni:

„Číňané jsou velmi schopní v budování nové infrastruktury. A vím také, že Česká republika potřebuje nové dálnice a silnice. Kdyby tak české firmy a vláda mohly čínským firmám pomoci k vytvoření joint -venture anebo jim nabídly jiné způsoby spolupráce, pak z toho budou jistě profitovat obě strany.“

Bude-li se o české zakázky ucházet firma jako COVEC, která je podle některých dotovaná čínskou vládou, může to být pro konkurenci tvrdý boj. COVEC totiž často nabízí velmi nízkou cenu, za kterou ale stojí dotace a zájem čínské vlády proniknout na evropský trh.

Důvodem jsou úspory

O spolupráci s čínskými firmami uvažujeme jednoznačně kvůli snaze ušetřit při výstavbě dálnic v České republice. Peněz je málo a polská cesta je nadějí. Použitím čínských společností ušetřilo Polsko 40 procent nákladů,“ říká ministr dopravy Vít Bárta a dodává:

„Na druhou stranu chci s čínským velvyslancem diskutovat minimální variantu spolupráce. Nechceme velkolepý projekt, ale chceme to na, pro čínskou stranu minimálním kontraktu vyzkoušet, abychom i českým firmám vyslali signál, že to jde levněji. I tímto konkurenčním prvkem můžeme kultivovat český stavební trh.“

„Sám se trochu bojím toho, jestli společně dokážeme najít nějaký uměřený experiment, na kterém bychom si vše ověřili. Čína je velká země s velkým investičním potencionálem. To ale bude předmětem jednání s čínským velvyslancem,“ uvádí Bárta.

Zakázky pro malé firmy

Podle Bárty ministerstvo dopravy připravuje i jiné varianty toho, jak v budoucnu stavět české silnice. Ty pak ministerstvo představí v následujících týdnech. Na stavbě silnic by měly vydělávat i menší firmy, které na ní dnes příliš neparticipují:

„Dosud silnice i železnice stavěly generální dodavatelé, tedy velké firmy. My chceme silnice, a snad i železnice, stavět s využitím takzvaných inženýringových společností. Mozek, který řídí stavby, jsou projektanti. Ti si pro jednotlivé dodávky najímají i menší české stavební společnosti.“

Kateřina Procházková, Jan Piroch Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme