ČOI letos odhalila 15 případů diskriminace spotřebitele
Celkem 15 případů diskriminace odhalila při letošních kontrolách Česká obchodní inspekce. Kromě rasové diskriminace prověřovali inspektoři i stížnosti na uplatňování dvojích cen za stejné služby.
Problémy se týkaly téměř 3,5 procenta ze všech kontrolovaných provozoven. Jeden z odhalených prohřešků popisuje Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce:
Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce mluvila o kontrolách také ve Stalo se dnes
„Jeden z případů, kdy se podařilo diskriminaci prokázat, byl ve spolupráci s romskou terénní pracovnicí. Vzhledem k tomu, že podnikatelka při kontrole odmítla požadavek na ubytování romské zákaznice, a přitom následné objednávce stejné služby kontrolních pracovníků neromské národnosti bez problémů vyhověla, bylo prokázáno diskriminační jednání a s podnikatelkou je vedeno správní řízení.
Za první letošní půlrok inspekce provedla na 450 kontrol a nedostatky zaznamenala v přibližně dvou stovkách z nich. Provozovatelé museli zaplatit na pokutách celkem téměř milion korun.
Miloslava Fléglová ve Stalo se dnes uvedla, že v některých dalších prohřešcích pak šlo o účtování dvojích cen za stejných podmínek a stejné služby, což se převážně týkalo turistů, které do České republiky přijíždějí.
Jak zdůraznila, není vůbec snadné diskriminační jednání prokázat kontrolované osobě, a to i v případě, kdy se šetří stížnost spotřebitele. „Přes nízký počet prokázaných případů nejen v letošní roce, ale i v minulých letech, se problematice ČOI věnuje trvale. Situace je víceméně setrvalá.“
Také podle ombudsmana přibývá v Česku diskriminačních případů cenového rozlišení. Typické je například poskytování slev pouze například občanům České republiky nebo zvedání cen, které vyloučí určitou etnickou skupinu.