ČOI zjistila prohřešky u 80 procent e-shopů. Hlavně v informování

Přes 80 procent elektronických obchodů v Česku porušilo zákon. Takové je zjištění České obchodní inspekce z kontrol v prvním pololetí letošního roku. Za prohřešky padly pokuty v celkové výši jeden milion 300 tisíc korun.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

klávesnice

klávesnice | Foto: br3akthru FreeDigitalPhotos.net

Nejčastěji e-shopy v prvním pololetí letošního roku chybovaly v nedostatečném informování zákazníka v obchodních podmínkách nebo v postupu při reklamaci.

„Téměř v polovině zjištění prokázali inspektoři prodávajícím porušení zákazu užívání nekalých obchodních praktik.“

„Jednalo se například o neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně o poskytnutí neúplných či jinak zavádějících údajů. Ať již o samotném prodejci nebo o podmínkách uzavření smlouvy, případně o uplatnění práv z této smlouvy vyplývajících,“ potvrdila Radiožurnálu Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.

Hříšníky ČOI nezveřejňuje

ČOI zatím neuveřejňuje hříšníky z řad internetových prodejců, protože pochybuje o objektivitě takových seznamů. Mnohé obchody totiž odstraní nedostatky okamžitě po jejich zjištění.

Podle výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšky ale v takovýchto případech není každý hříšník pro zákazníka nebezpečný. Právní problematika při nakupování na internetu je prý pro obchodníky často poměrně složitá.

„V oblasti informování zákazníka správně podle zákona je to relativně komplikované a spousta obchodníků, převážně těch menších, kteří třeba nemají vlastní právní oddělení nebo neinvestují takové prostředky do právníků, tak dělá chyby. To sledujeme už několik let. Jedná se často o chyby podle nás neúmyslné,“ hájí obchodníky Vetyška.

I tak ale mají tyto obchody povinnost nedostatky odstranit. Vetyška doporučuje, aby se zákazníci při nakupování na internetu řídili referencemi dalších lidí nebo zkušenostmi blízkých.

Opatrnost radí spotřebitelům i Česká obchodní inspekce. Vodítkem může být členství internetového obchodu v jedné z asociací, které garantují solidnost prodejce.

Nikola Bojčev, mta Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme