ČSSD navrhuje pro děti povinný rok ve školce. Je to socialistické šlápnutí vedle, tvrdí ODS

ČSSD navrhuje, aby děti před nástupem do základní školy povinně absolvovaly rok ve školce. Uvažují také o výuce cizího jazyka už v mateřských školách. ODS nápady kritizuje, podle ní je snahou sociálních demokratů co nejvíce omezit svobodnou volbu rodičů a zákony nařizovat rodinám, jak mají vychovávat své děti.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Děti z mateřské školy na Máji v Českých Budějovicích odehrály své první představení v Domově seniorů

Děti z mateřské školy na Máji v Českých Budějovicích odehrály své první představení v Domově seniorů | Foto: Romana Kostohryzová

Podle stínového ministra školství z ČSSD Marcela Chládka je v poslední době velký problém při zápisech do prvních tříd. Zvyšuje se počet dětí, které mají logopedické vady nebo jiné problémy.

„Až 23 procent dětí poté musí skončit odkladem a nemůžou nastoupit do první třídy. Myslíme si, že povinný rok vyrovná i rozdíly mezi například sociálně slabšími a dětmi z jiných rodin,“ vysvětluje Chládek.

Občanští demokraté nápad kritizují. „Programem ČSSD pro školství je co nejvíce omezit svobodnou volbu rodičů a zákony nařizovat rodinám, jak mají vychovávat své děti. Povinnost posílat dítě do posledního ročníku školky je typicky socialistickým šlápnutím vedle,“ tvrdí stranický expert na školství Walter Bartoš.

Přehrát

00:00 / 00:00

O možném zavedení povinné předškolní docházky mluvil stínový ministr školství a senátor ČSSD Marcel Chládek a docentka Eva Opravilová z Pedagogické fakulty UK

„Mateřské školky už dnes mají povinnost přednostně přijmout děti do posledního ročníku, ale jenom pokud si to rodiče přejí a většina rodičů toho ostatně už dnes využívá,“ upozorňuje Bartoš. Podle něj ani povinná předškolní docházka nevyřeší problém sociálně vyloučených rodin.

„Ty si svou omluvu najdou. Jediný, koho ČSSD postihne, jsou zodpovědní rodiče, kteří chtějí péči o děti věnovat maximum a chtějí je na školu připravit sami. Zákon nemůže nařídit, že je kolektivní péče lepší než rodina,“ říká Walter Bartoš.

A zapravdu mu dává i docentka Eva Opravilová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která působí i v Asociaci pro předškolní vzdělávání. „Jsme v demokratické společnosti. Jestliže dáváme rodičům právo na volbu vzdělávacích cest a dovolujeme domácí vzdělávání, tak si myslím, že nařizovat pětiletým dětem povinnou docházku do mateřské školy je trošku tvrdé,“ míní Opravilová.

Jazyky už od školky

ČSSD také požaduje zavést výuku cizího jazyka už v mateřských školách. Dnes přitom nemají dostatek kvalitních učitelé ani na základních školách.

„Chtěli bychom, abychom se více zaměřili na jazyky. Poslední impulz, který nás k této rozvaze přinutil, byla zpráva o tom, jak si rodiče najímají soukromé učitele a platí to ze svého, aby suplovali výuku, kterou by měla dát škola,“ říká Chládek.

Podle něj by bylo ideální, kdyby učitel jazyků docházel jednou až dvakrát týdně vyučovat i do mateřské školy, především tam, kde je mateřská a základní škola v jedné budově.

Učitelka Lenka Skleničková ze Základní školy J.Š. Baara v Českých Budějovicích byla ráno ve třídě sama | Foto: ČTK

„Některé dítě mluví plynně po stránce formální i obsahové kolem 4. roku a některé má potíže ještě v sedmi. A do toho přinášet zmatek výukou cizího jazyka? Víme, jak jsme na tom s výukou jazyků u dětí mnohem starších,“ upozorňuje Eva Opravilová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Tento i další návrhy podle ní mají jednu zásadní chybu – nejsou podloženy žádným solidním výzkumem. Mnohem prospěšnější pro kvalitu školek by podle ní bylo snížit počet dětí ve třídě z dnešních 25 až 28 dětí, aby se jim učitelky mohly více věnovat.

Rodiče stále více platí soukromé lekce jazyků. Školní výuka není prý dostatečná

Číst článek

Nové školky z fondů?

ČSSD představila i návrhy, jak sehnat peníze na zřízení nových mateřských škol nebo rozšíření stávajících. „Jsou čtyři návrhy, které se dají kombinovat, nebo využít jeden z nich. Dva jsou čerpání evropských peněz – buď využití těch nevyčerpaných, který je dnes například na ministerstvu školství 5 miliard, což by více než pokrylo potřebu – náš odhad je, že potřeba jsou 3 až 4 miliardy v celé ČR na rozšíření kapacit. Druhá z možností je při novém plánovacím období dát jednu prioritní osu právě na vytvoření předškolních zařízení,“ míní stínový ministr Chládek.

„Stát by také mohl vytvořit fond bezúročných půjček, kde by si obec mohla půjčit prostředky a poté, kdy by realizovala stavbu, by je postupně do fondu vrátila a z fondu by to opět mohla čerpat jiná obec. A nebo varianta přímé dotace, kde by ale musela být spoluúčast obce, čímž by se obec zapojila do rozšíření kapacit,“ popisuje Chládek.

Sociální demokraté navrhují také využívání levnějších montovaných staveb, které by vznikaly v místech s nedostatkem školek a později by se mohly přestavět například na startovací byty pro mladé rodiny s dětmi.

Jan Richter, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme