Čtení je pro ně obrovský problém. Dyslektikům pomáhají třeba audioknihy

Život s dyslexií dnes může být o trochu snazší než dřív. Při této specifické poruše učení pomáhají hlavně nové metody výuky včetně nejrůznějších pomůcek. Ty dnes představují výtvarníci v pražské Národní galerii. Koná se tu totiž akce k pátému ročníku Dne dyslexie, který připadá na nadcházející úterý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Matka, děti, rodina, čtení, kniha | Foto: Fotobanka Stock.xchng

Zakladatelkou Dne dyslexie je 37letá Alena Kupčíková. Malířka a sochařka, která je sama dyslektičkou a v rodině není s touhle specifickou poruchou učení sama.

Také kvůli tomu se hodně angažuje v tvorbě pomůcek, které dyslektikům poruchu čtení pomáhají překonat. Alena Kupčíková vyrobila třeba interaktivní multimediální slabikář s testy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Při dyslexii pomáhají hlavně nové metody výuky včetně nejrůznějších pomůcek. Zajímala se Veronika Hlaváčová

„Když jsem chodila do školy, zjistila jsem, že ten problém je tak komplikovaný, že musím udělat něco, co pomůže dětem ještě dřív, než se začnou učit písmenka. Jako prevenci počátečních problému s dyslexií a dysgrafií,“ vysvětluje.

Obě tyto poruchy má třeba 25letý student pražské Vysoké školy ekonomické Jan Šťastný. Přečíst knihu mu trvá dvojnásobně dlouho než ostatním.

„To znamená, že musím vynaložit dvojnásobné úsilí. V poslední době mi hodně pomáhají audioknihy. Spoustu knih poslouchám a odpadá ten problém s dyslexií,“ říká.

Včasné odhalení může pomoct

Podle skupiny odborníků kolem České společnosti dyslexie by dnes Jan neměl takové problémy, kdyby se jeho diagnóza odhalila dřív.

Akce k pátému ročníku Dne dyslexie se v Národní galerii koná za účasti odborníků ze Slovenska a USA. Na programu budou workshopy s lidmi, kteří s dyslektiky, dysgrafiky a hyperaktivitou žijí a pracují, představí se výtvarní umělci, tvůrci pomůcek i odborníci.

Speciální pedagožka Silvie Janovcová by ráda, kdyby poruchy dokázali poznat už pedagogové ve všech školkách.

„Pokud zachytneme dítě v předškolním věku, tak eliminujeme problémy v primárním stupni vzděláváním, a tím i problémy na střední škole. Nakonec to dítě nepotřebuje ani třeba přizpůsobit státní maturitu, protože tam ta tolerance není nutná,“ objasňuje.

Odborník může poznat dítě se specifickou poruchou učení, i když ještě nečte nebo nepíše.

„Dnes poznám, jestli je nějaké dítě například hyperaktivní. Tam je to problém v tom, že tyto děti narušují ostatní tím, že se musejí neustále upozorňovat a vracet k činnosti, která je dětem zadaná,“ uvádí příklad speciální pedagožka z pražské ZŠ na náměstí Jiřího z Poděbrad Irena Wasilewská.

Přehrát

00:00 / 00:00

O Dni dyslexie mluvila v Ranním interview Radiožurnálu jeho zakladatelka Alena Kupčíková

Dyslexie není jediná porucha, která ztěžuje školákům život. Problémy s učením má dnes až čtvrtina dětí.

„Myslím si, že výuka v Česku je celkově komplikovaná. Kdyby byl jiný přístup, tak dyslexie buď vůbec neexistuje, nebo by na to nebyl kladen takový důraz,“ dodává Kupčíková.

Den dyslexie je vyhlášen na 9. září. Už 5. ročník představí v Národní galerii nejrůznější pomůcky, pomoci přijdou i psychologové a speciální pedagogové.

Veronika Hlaváčová, msk Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme