Čtení je pro ně obrovský problém. Dyslektikům pomáhají třeba audioknihy
Život s dyslexií dnes může být o trochu snazší než dřív. Při této specifické poruše učení pomáhají hlavně nové metody výuky včetně nejrůznějších pomůcek. Ty dnes představují výtvarníci v pražské Národní galerii. Koná se tu totiž akce k pátému ročníku Dne dyslexie, který připadá na nadcházející úterý.
Zakladatelkou Dne dyslexie je 37letá Alena Kupčíková. Malířka a sochařka, která je sama dyslektičkou a v rodině není s touhle specifickou poruchou učení sama.
Také kvůli tomu se hodně angažuje v tvorbě pomůcek, které dyslektikům poruchu čtení pomáhají překonat. Alena Kupčíková vyrobila třeba interaktivní multimediální slabikář s testy.
Při dyslexii pomáhají hlavně nové metody výuky včetně nejrůznějších pomůcek. Zajímala se Veronika Hlaváčová
„Když jsem chodila do školy, zjistila jsem, že ten problém je tak komplikovaný, že musím udělat něco, co pomůže dětem ještě dřív, než se začnou učit písmenka. Jako prevenci počátečních problému s dyslexií a dysgrafií,“ vysvětluje.
Obě tyto poruchy má třeba 25letý student pražské Vysoké školy ekonomické Jan Šťastný. Přečíst knihu mu trvá dvojnásobně dlouho než ostatním.
„To znamená, že musím vynaložit dvojnásobné úsilí. V poslední době mi hodně pomáhají audioknihy. Spoustu knih poslouchám a odpadá ten problém s dyslexií,“ říká.
Včasné odhalení může pomoct
Podle skupiny odborníků kolem České společnosti dyslexie by dnes Jan neměl takové problémy, kdyby se jeho diagnóza odhalila dřív.
Speciální pedagožka Silvie Janovcová by ráda, kdyby poruchy dokázali poznat už pedagogové ve všech školkách.
„Pokud zachytneme dítě v předškolním věku, tak eliminujeme problémy v primárním stupni vzděláváním, a tím i problémy na střední škole. Nakonec to dítě nepotřebuje ani třeba přizpůsobit státní maturitu, protože tam ta tolerance není nutná,“ objasňuje.
Odborník může poznat dítě se specifickou poruchou učení, i když ještě nečte nebo nepíše.
„Dnes poznám, jestli je nějaké dítě například hyperaktivní. Tam je to problém v tom, že tyto děti narušují ostatní tím, že se musejí neustále upozorňovat a vracet k činnosti, která je dětem zadaná,“ uvádí příklad speciální pedagožka z pražské ZŠ na náměstí Jiřího z Poděbrad Irena Wasilewská.
O Dni dyslexie mluvila v Ranním interview Radiožurnálu jeho zakladatelka Alena Kupčíková
Dyslexie není jediná porucha, která ztěžuje školákům život. Problémy s učením má dnes až čtvrtina dětí.
„Myslím si, že výuka v Česku je celkově komplikovaná. Kdyby byl jiný přístup, tak dyslexie buď vůbec neexistuje, nebo by na to nebyl kladen takový důraz,“ dodává Kupčíková.
Den dyslexie je vyhlášen na 9. září. Už 5. ročník představí v Národní galerii nejrůznější pomůcky, pomoci přijdou i psychologové a speciální pedagogové.