Čtvrtina Čechů považuje úplatky lékařům za normální
Podle průzkumu Transparency International si zhruba čtvrtina Čechů myslí, že dávat lékařům úplatky je naprosto běžná věc. Většinou jde o banální pozornosti, ale v některých případech přesáhla částka i 50 tisíc korun.
A co je horší, kolem 27 procent z této čtvrtiny uplácelo ve zdravotnických zařízeních nedobrovolně - za službu nebo kratší čekání na operaci museli zaplatit.
Radim Bureš z Transparency International v Radiofóru řekl, že čísla z průzkumu nejsou tragická, ale ani zanedbatelná. "Musíme si ale uvědomit, že v odpovědích se mísí tři různé otázky: skutečné úplatky za péči, druhé jsou poděkování, které nemá jinou vhodnou formu, a třetí oblastí jsou vynucené sponzorské dary."
Radim Bureš z Transparency International Členka představenstva Sdružení praktických lékařů a Irena Kudrnovská hovoří o úplatcích
Členka představenstva Sdružení praktických lékařů, Irena Kudrnovská, řekla že u praktických lékařů se za primární péči úplatky nevyskytují, spíše drobnosti, bonboniéry, květiny jako poděkování.
Bureš připomněl, že výzkum potvrzuje slova Ireny Kudrnovské. "Vyšší procenta se týkají okresních nemocnic a zařízení s celostátní působností a u specialistů. Podle specializace na prvním místě figurují stomatologové , na druhém gynekologové a na třetím překvapivě psychiatři."
Volání po jasných pravidlech
21 % oslovených si myslí, že na tom, jestli dají úplatek, závisí chování zdravotnického personálu. "Je důležité, aby zdravotní personál a nemocnice zejména, specialisté dávali jasně najevo, jaké jsou standardy, co je možné připlatit a jaké jsou očekávané způsoby chování," připomněl Bureš.
"Pacienti mají u nás preventivní poplatek zdarma, regulační poplatek neplatí, u klinického vyšetření poplatek platí, v žádném případě po něm nechci sponzorský dar, nebo něco podobného," připomněla za praktické lékaře Kudrnovská.
"Lidé chtějí poděkovat, zvlášť, když péče a osobní přístup je nadstandardní. Je věcí lékařské komory, aby si našla limity a dokázala je sdělit, včetně toho, že nějaká dražší láhev bude odmítnuta," apeloval Bureš.
Kudrnovská považuje za důležité, aby bylo jasně řečeno, na co má pacient právo z pojištění a na co si může připlatit.