Čtyři roky oprav D1. Hotová bude letos téměř polovina úseků, řidiče čeká největší počet omezení
Před čtyřmi lety začala modernizace nejstarší dálnice v Česku, dálnice D1. První omezení tehdy postavili silničáři v šest hodin ráno na Vysočině. Dálnice mezi Prahou a Brnem byla postavena v sedmdesátých letech. Cementobetonové části ale začaly časem praskat a objevily se také hluboké vyjeté koleje. D1 už nebyla pro řidiče podle Ředitelství silnic a dálnic, silničáři se proto rozhodli starou dálnici od základů předělat. Jenže řidiči jsou z nekonečných oprav unaveni.
„Myslím, že už je to únavné. Když člověk po D1 jede, tak má pocit, že se tam vůbec nic neděje," stěžuje si na současný stav řidička kousek za Prahou. „Opravy jsou podle mě nesystémově nastavené. Člověk se rozjede a už zase brzdí," dodává další z řidičů.
Projekt za 20 miliard korun, který je zčásti financovaný z evropských peněz, se připravoval od roku 2011. Práce na dálnici oficiálně začaly o dva roky později, a to 9. května 2013. Silničáři začali nejprve pracovat na Vysočině v okolí 104. a 112. kilometru.
Čtyři roky oprav D1. Hotová bude letos téměř polovina úseků, řidiče čeká největší počet omezení. Téma pro Luďka Hubáčka
Řidiči v omezeních často popojížděli v kolonách a ztráceli trpělivost. Nechtěli riskovat dlouhé zdržení, a proto jezdili po silnicích vedle dálnice.
Okolním obcím se to ale nelíbilo, třeba loni vedla jedna objížďka přes Ostředek. Nezávislému starostovi Marku Škvorovi pak vadila hlavně bezohlednost řidičů. „Vůbec nedodržují omezenou rychlost přes obec a vůbec si neuvědomují, že se tady pohybují děti," říkal Škvor.
Obyvatelé si pak stěžovali na silný provoz a zničené silnice plné děr. „Nejsou to díry, ale propadlé lavory," popisovala tehdy jedna z obyvatelek.
Uzavírka dálnice D1 je u konce, stavbaři v noci na neděli zbourali tři mosty
Číst článek
Letos už bude hotová více než třetina z 21 plánovaných úseků. „Máme hotových šest úseků a na dalších sedmi pracujeme. Z toho minimálně tři letos dokončíme," doplňuje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
K sedmi opravovaným úsekům mají letos přibýt ještě další dva. Řidiče tak na D1 čeká největší počet omezení. Dá se tedy předpokládat, že se na cestě mezi Prahou a Brnem bude popojíždět v kolonách.
Po kompletně zrekonstruované dálnici se motoristé měli podle původních plánů projet už v příštím roce. Dokončení se ale podle ministerstva dopravy o dva roky protáhne, hotovo má být tedy v roce 2020.