Cvičení Létající nosorožec bude pokračovat, avšak bez vrtulníků

Vyšetřování včerejšího pádu britského vrtulníku u Náměšti nad Oslavou Stále pokračuje. Ve vysílání ČRo 1 - Radiožurnálu to dnes potvrdil mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Připomněl, že na místě zůstaly zpřetrhané dráty vysokého napětí a právě kolize s elektrickým vedením tvoří jednu z verzí možných příčin havárie.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vrtulník Lynx

vrtulník Lynx | Foto: Michal Krumphanzl

O pokračování česko-britského vojenského cvičení Létající nosorožec rozhodli ráno představitelé obou armád. Z Kladerub, kde k nehodě včera došlo, hlásí redaktor Petr Večeřa, že na místě je stále vyšetřovací komise. Prostor je uzavřen a vojáci prohledávají strmé stráně kaňonovitého terénu řeky Oslavy a hledají zbytky stroje rozmetané do vzdálenosti několika set metrů. To potrvá přibližně do poledne.

Vojenský vrtulník typu Lynx se zřítil ve čtvrtek kolem třinácté hodiny v okamžiku, když letěl nízko nad zemí. "K tragické nehodě došlo dva kilometry jižně od letiště Náměšť," potvrdila mluvčí vzdušných sil Sabina Introvičová.Stroj dopadl do údolí řeky Oslavy mezi obcemi Kuroslepy a Kladeruby. Podle očitých svědků zřejmě zavadil o vedení vysokého napětí a přetrhl tři dráty. "Byly tři rány, pak rána a šel dolů," tvrdí jeden ze svědků.

Záchranáři našli v troskách šest ohořelých těl. Zpočátku nebylo jasné, kolik lidí na palubě letělo. Posádku stroje Lynx totiž obvykle tvoří osm až devět osob. Armáda později upřesnila, že ve vrtulníku bylo šest britských vojáků.Britské ministerstvo obrany v Londýně potvrdilo, že při nehodě zahynuli dva piloti a další čtyři vojáci. Uvedlo, že pozůstalí obětí už byli vyrozuměni. Mluvčí ministerstva uvedl, že jeho vyšetřovatelé budou pracovat společně s českými kolegy. Více se dočtete ZDE.

Britský tisk k nehodě

Podrobné články o této tragédii přinášejí prakticky všechny britské listy. Financial Times a Telegraph o tom mají zprávy hned na titulních straně. Většina listů otiskuje snímky z místa havárie u Náměšti nad Oslavou s částí havarovaného vrtulníku v mělké řece. Listy citují očité svědky z místa havárie. Někteří hlásili, že viděli, jak vrtulník před pádem na zem narazil na vedení vysokého napětí.

Většina listů také informuje o hlášených technických problémech s vrtulníkem Lynx od zavedení tohoto stroje do výzbroje britské armády v 70. letech. Například podle zpravodaje Guardianu při různých haváriích Lynxu zahynulo v minulosti patnáct osob. Po jednom vojenském cvičení v Ománu bylo zjištěno, že některé základní součásti vybavení vrtulníku nebyly schopny absolvovat pouštní podmínky. Listy rotoru, které obvykle vydrží pět set hodin letového času v evropských podmínkách, potřebovaly výměnu po pouhých sedmadvaceti hodinách, poznamenává zpravodaj Guardianu.

Milan Kopp, Petr Doležel, Milan Kocourek, Lucie Weissová, Martin Hromádka, Petr Večeřa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme