Cyklisté a vyšší tolerance alkoholu v krvi? O zrušení nulové tolerance bude jednat vláda
O návrhu na zrušení nulové tolerance alkoholu v krvi pro cyklisty bude ve středu jednat vláda. Podle rakouského vzoru to navrhuje 20 senátorů s odůvodněním, že Česko je jednou z posledních tří zemí Evropské unie, kde takový zákaz platí například i na vinařských cyklostezkách.
Jízdu cyklistů pod mírným vlivem alkoholu odmítají třeba ministerstva dopravy, vnitra a zemědělství. Ministr spravedlnosti Robert Pelikán z hnutí ANO si to ale dovede představit.
„Jako cyklista tohle docela podporuji, protože si myslím, že cyklista může být nebezpečný v zásadě nanejvýš sám sobě a to je jeho věc,“ řekl Pelikán.
Má se v České republice zrušit nulová tolerance alkoholu pro cyklisty na silnicích? Navrhuje to 20 senátorů
Za tak trochu zbytečnou považuje debatu o povolených promile ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček z ČSSD.
„Asi bych toleroval situaci, kdy si cyklista na cestě dá jedno pivo. To už je ale v podstatě řešené i dnes, protože hranice do půl promile není z hlediska detekčních metod natolik průkazná, aby lidé mohli být stíháni,“ uvedl Němeček.
Navrhovaných 0,8 promile mimochodem podle odborníků odpovídá až pěti desetistupňovým pivům.
Podle experta na udržitelnou turistiku a dopravu Daniela Mourka z nadace Partnerství by měla Česká republika, která se propaguje jako destinace kvalitní gastronomie, výborného piva a vína, povolit cyklistům alespoň minimální konzumaci alkoholu.
„Mluvíme tady o rozumných uživatelích, kteří si dají ve sklepní uličce po dvou kalíšcích vína nebo si dají dvě tři piva. To je vlastně ta tolerance 0,8 promile, která je stejná pro cyklisty v Rakousku,“ vysvětlil Mourek.
Proti povoleným promile je i Autoklub České republiky nebo BESIP. Podle Martina Faráře z BESIPu je nehodovost cyklistů už teď alarmující.
„Pokud se podíváme na celkové skóre počtu dopravních nehod a cyklistů a počtu toho, kolik z nich bylo pod vlivem alkoholu, můžeme říci, že každý třetí cyklista způsobil pod vlivem alkoholu dopravní nehodu a to je nejhorší výsledek ze všech účastníků silničního provozu,“ popsal Farář.
Pomoc pro rozumné cyklisty
Navíc odborník na závislosti Karel Nešpor upozorňuje, že schopnost řídit třeba i kolo ovlivňují už dvě desetiny promile.
Podle Mourka ale takto vysoká hladina alkoholu v krvi u cyklisty není nebezpečná: „Nebere se asi v potaz to, že když člověk jede na kole a jede třeba celodenní túru, po pár set metrech nějaký ten alkohol samozřejmě odbourává,“ uvedl.
„Není to to samé, jako řídit pod vlivem auto. Člověk kolem sebe nemá tunu železa. Společenská odpovědnost cyklistů je daleko nižší než u řidičů,“ dodal Mourek.
BESIP upozorňuje na to, že zvýšení limitu na 0,8 promile může vést k tomu, že ho víc cyklistů bude překračovat a vznikne víc nehod.
Podle Mourka ale zákon má pomoct i rozumným cyklistům, kteří limit nechtějí překračovat. „Ti, co ho překračují, ho překračují už dneska, kdy je nulová tolerance. A to platí i pro řidiče,“ řekl.
V Rakousku, ve kterém se senátoři inspirovali, je tolerance pro cyklisty a řidiče rozdílná – 0,8 a 0,5 promile. Podobně to má Německo, 1,6 a 0,5 promile. Pak jsou země, které mají pro řidiče i cyklisty stejnou toleranci. Jsou to například Nizozemsko a Švýcarsko s limitem 0,5 promile.