Cyklisté se možná dostanou i do chráněných míst Krkonoš

Krkonošký národní park a zástupci České mountainbikové asociace mapují nová místa, kde by bylo možné uvažovat o trasách pro tento sport. Jde o to, aby úseky splňovaly technické parametry, které požadují bikeři, a zároveň byly v pořádku z hlediska ochrany přírody. Pokud se cyklisté a ochranáři dohodnou, bude KRNAP jediným českým národním parkem, který bikerům umožní legálně jezdit mimo značené trasy.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Úpská rašeliniště v pozadí s horou Sněžkou. | Foto: Blanka Černá

V národních parcích je cyklistika obecně zakázaná zákonem mimo místa povolená správou. V krkonošském parku je zhruba 450 kilometrů vyhrazených cyklotras, ale většinou jde o široké zpevněné cesty.

Přehrát

00:00 / 00:00

Správci Krkonoš zvažují, že pustí do chráněných míst cyklisty. Podrobnosti zjišťovala Lucie Husárová

Horská cyklistika však vyžaduje jiný terén a vedení Krkonošského národního parku se rozhodlo vyjít bikerům vstříc.

Řídí se myšlenkou, že ohroženou přírodu není možné chránit bez spolupráce s lidmi, kteří v ní žijí anebo jí navštěvují.

„Těžko chtít po lidech, aby přírodu chránili, když si ji nemohou osahat a když by ji nemohli zažít na vlastní kůži, na vlastní pedály. Tohle je jedna z cest, jak k tomu přispět,“ říká náměstek ředitele KRNAPu Jakub Kašpar.

Průlomové rozhodnutí

Českou mountainbikovou asociaci vstřícnost Správy Krkonošského národního parku příjemně překvapila. Zatím se jejím zástupcům podařilo jednat jen s vedením Národního parku České Švýcarsko, kde letos otevřeli dalších 12 kilometrů cyklostezek. Jde ale o široké zpevněné cesty.

Bikeři si cení toho, že Krkonoše jim nyní nabízejí úseky přímo v terénu. Podle názoru Petra Slavíka z České mountainbikové asociace kopíruje KRNAP moderní trendy a promyšlený management mu může pomoct.

„Bikeři jsou na přírodní stezky v národních parcích pouštěni jen velmi opatrně. Je to mladá aktivita a ochrana přírody se s ní teprve začíná učit pracovat a žít, proto je krok Krkonošského národního parku velmi pokrokový,“ oceňuje Slavík.

Hledají se trasy

Zástupci asociace se spolu se strážci a lesníky zatím byli podívat na dvou trasách, ale ani jedna úplně nevyhovuje. Už teď je podle Jakuba Kašpara jasné, že nebude možné nalézt úplné okruhy, ale spíš jednotlivé trasy, které se dají napojit na stávající cyklostezky, a tím se vytvoří síť.

Jednotlivé jednosměrné speciální úseky se ve třetích zónách a ochranných pásmech však hledají obtížně. Musí to být úzké, převážně lesní cesty, které nejsou značenými trasami, aby tu nehrozily střety bikerů s pěšími turisty.

„Pak bude provedeno značení jak v terénu, tak v mapách a zároveň bude na některých úsecích stezek nutné provést zásadní úpravy, jako je odstranění spadaných stromů a přerostlé vegetace,“ dodává Petr Slavík z České mountainbikové asociace.

Možná už za rok

Pokud se nakonec bikeři s ochranáři shodnou, mohly by se podle Jakuba Kašpara první úseky pro horskou cyklistiku v Krkonošském národním parku otevřít příští rok v červnu.

„Upravujeme původní návrhy do podoby, která by byla možná, a cílem je, abychom v příští cyklistické sezóně mohli s nabídkou pro terénní cyklisty přijít,“ potvrzuje Kašpar.

Martin Hromádka, Lucie Husárová 1 Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme