Czechia se zatím neujala. Měli bychom prosadit marketingovou značku naší země, říká expert

Už skoro rok je v databázi OSN registrovaný název "Czechia" - tedy Česko. Jde o zkrácenou jednoslovnou variantu k České republice, která se může hodit k propagaci kultury nebo sportu. Použití ale není povinné. Dál se tedy využívá i dvouslovná varianta. Podle oslovených marketingových odborníků to je velká chyba. Cizinci prý neví, jak nám mají říkat.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká vlajka | Foto: Fotobanka Pixabay | CC0 1.0

Czechoslovakia, Czech Republic, Czech, Czechia. Takhle o nás většinou mluví cizinci. Zastáncem názvu Czechia je například odborník na marketing z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Czechia se neujala. Cizinci mají v názvu naší země stále zmatek. Téma pro Veroniku Hlaváčovou

Czechia je podle něj lépe zapamatovatelná značka než dlouhý název Czech Republic. Po roce od zaregistrování se ale výrazněji nepoužívá. Sem tam se objeví v anglicky psaných učebnicích nebo v atlasech.

"Já si myslím, že by se s tím mělo pořádně hýbnout. Pokud neprosadíme marketingovou značku naší země, bude na to doplácet naše výroba, zvláště pak náš export," říká pro Radiožurnál Mikeš a doplňuje, že jsou z našeho označování zmatení i cizinci.

"Svého času jsem byl na mistrovství světa ve fotbale a tam se to Czech Republic na tu obrazovku nevešlo. Tak tam byly různé zpotvořeniny včetně CR, což je značka Kostariky," vzpomíná.

Czechia turisty neláká

Ministerstvo zahraničí nechce současnou situaci hodnotit. Nikoho prý nemůže nutit k používání názvu Czechia. V kampani ho nezmiňuje podle mluvčí Martiny Fišerové ani státní agentura Czech Tourism, která láká turisty do Česka.

"Na základě státní koncepce byla zavedena v roce 2012 marketingová destinační značka – Czech Republic Land of Stories - a toto označení používá Czech Tourism na všech svých propagačních materiálech," upřesňuje Fišerová.

Název Czechia se neujal ani po roce, všímá si Washington Post. Důvodem je i historie

Číst článek

Czech Tourism spadá pod ministerstvo pro místní rozvoj, který vede kritička názvu Czechia Karla Šlechtová, ve vládě je za hnutí ANO. Proti zaregistrování pojmu se před rokem postavila jako jediná z kabinetu.

"Já jsem dokonce zaslechla, že má vyjádření byla hysterická. Česká republika má koupené určité logo Czech Republic, na několik let ho musí udržovat a najednou se z médií dozvím o Czechii," řekla k tomu Českému rozhlasu loni v dubnu.

Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD loni vysvětloval, že jde jen o zkrácenou geografickou verzi, která v databázi OSN chyběla. "Je to alternativa vůči zkrácenému názvu Česko. Jde o to, aby se formalizoval z pohledu mezinárodních institucí překlad zkráceného názvu," vysvětloval.

V databázi OSN má každý stát svůj oficiální politický název, volitelně může připojit také zkrácenou geografickou verzi.

Veronika Hlaváčová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme