Obavy z dlouhého čekání kvůli novému mýtu se nenaplnily. Kolona se ráno tvořila pouze u Lanžhotu

V noci ze soboty na neděli začal na českých dálnicích nový výběr mýtného. Jeho provozovatel CzechToll ze skupiny PPF očekával na bývalých hraničních přechodech se Slovenskem a Polskem dlouhé kolony, protože mnoho řidičů kamionů si nestihlo vyřídit vše potřebné pro nový mýtný systém. Přibližně dvoukilometrová kolona nákladních vozidel stála kolem 7.30 pouze před bývalou celnicí u Lanžhota na Břeclavsku.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 14:10 2. 12. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zaplněné parkoviště na dálnici D2. Policie usměrňuje provoz

Po zavedení nového systému výběru mýta se očekávaly dlouhé kolony. Ilustrační foto. | Foto: Štěpánka Kadlečková | Zdroj: Český rozhlas

Situace u Lanžhota byla bez komplikací po celou neděli. Doprava zhoustla po 22.00, kdy v Česku i na Slovensku skončil nedělní zákaz jízdy kamionů. Kolony se chvílemi tvořily i kvůli špatnému parkování kamionů. Někteří řidiči zablokovali průjezd, odešli si z auta vyřídit registraci, aniž by se starali o řadu kamionů za sebou.

Do nového mýtného systému se dosud nepřihlásilo 170 tisíc aut. Na slovenských hranicích hrozí kolony

Číst článek

Nejhorší předpoklady, které podle dopravních modelů počítaly s několikakilometrovými kolonami, se tak zatím nenaplnily. Podle provozovatele systému je v pondělí provoz plynulý, pouze na hraničním přechodu se Slovenskem v Lanžhotě byla ráno až dvoukilometrová kolona kamionů. 

Z pondělního provozu měli obavu jak policisté, tak provozovatel systému. Přesto v brzkých ranních hodinách vážné problémy nebyly. „Máme tradiční ranní pondělní provoz, žádné velké komplikace kvůli novému mýtnému neregistrujeme,“ řekl pro Radiožurnál mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Na parkovišti u hraničního přechodu Rozvadov, které se zaplnilo asi ze tří čtvrtin, čekalo na registraci asi třicet řidičů. Celý proces ale trval jen několik málo minut a proto komplikace nenastaly.

Situace na česko-polském hraničním přechodu Náchod-Běloves po zavedení nového mýtného systému byla v pondělí ráno bez větších komplikací. Provoz kamionů byl po celé dopoledne plynulý. 

Moravskoslezská policisté monitorovala situaci na největších hraničních přechodech. „Konkrétně jde o Bohumín a Český Těšín na Karvinsku a Mosty u Jablunkova na Frýdecko-Místecku. Všude je situace klidná, nemáme informace o dopravních komplikacích, provoz je plynulý,“ řekla mluvčí moravskoslezské policie Pavla Jiroušková.

V prosinci po spuštění mýtného systému hrozí na dálnicích kolony až 40 km, nejvíc u hranic

Číst článek

Podle policistů, kteří působili na dálnici D1 u Bohumína, se nejvíce kamionů kumulovala ještě na polské straně u obce Mszana. „Je tam odstavné parkoviště pro stovky kamionů. To je úplně plné, velké kolony se tam ale nevytvářejí. Na místě fungují dvě mobilní skupiny pro výdej palubních jednotek,“ řekl policista. Podle něj by se během dne měla situace postupně uklidňovat. „Myslím, že nápor z pondělního rána je strop, ale uvidíme,“ doplnil.

Plynulé odbavování

„Je tady čtyři až pět výdejních míst. Odbavujeme průběžně, nic hrozného, kolony kamionů nejsou. Od 5.00 jsem vydal 25 až 30 palubních jednotek. S registrací to trvá okolo deseti minut, bez registrace dvě až tři minuty," řekl před osmou hodinou pracovník společnosti CzechToll, který vydával palubní jednotky z mobilního stanoviště společnosti.

Od půlnoci bude platit nové mýtné, přihlásit se nestihly tisíce dopravců. Registračních míst je na 200

Číst článek

„Odbavujeme plynule,“ řekl po páté hodině ranní Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll. Pondělí je první pracovní den nového mýtného systému, firma jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku.

Satelitní mýto začalo na českých dálnicích platit od neděle 1. prosince. Spuštění neprovázely první den dopravní komplikace, kolony na hranicích či u obchodních míst se netvořily. Provozovatel systému očekával zejména v pondělí nápor malých dopravců ze zahraničí, kteří nechali registraci či vyzvednutí palubní jednotky až na první cestu do České republiky po 1. prosinci. CzechToll je podle informací na webu připraven registrovat denně na hranicích 15.000 řidičů bez nové palubní jednotky, dalších 65.000 řidičů pak může registrovat své vozidlo ve vnitrozemí.

108 miliard korun

Dopravci měli před spuštěním nového systému deset týdnů na registraci a zajištění nové palubní jednotky. Registrace začala 22. září. Do nedělního večera bylo zaregistrováno zhruba 315.000 vozidel z očekávaných asi 458.000. Před spuštěním systému zbývalo přihlásit desítky tisíc aut například z Polska nebo Německa.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.

jch, vtk, lum, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme