Situace na D1 je krizová nejen v zimě, zrušme její zpoplatnění, vyzývá lidovecký poslanec Kaňkovský

Doufali jsme, že kalamitní sníh do 16. prosince nepřijde, ale bohužel přišel, řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ke kolapsu D1 z minulého týdne. Premiér Andrej Babiš (ANO) ministra hájí s tím, že prý jde o problém Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Také podle poslance Víta Kaňkovského (KDU-ČSL) je primárním viníkem ŘSD, připomíná ale, že jeho zřizovatelem a dozorovým orgánem je ministerstvo dopravy, které navíc povoluje dopravní uzávěry.

Interview Plus Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zástupkyně Ředitelství silnic a dálnic na tiskové konferenci 17. prosince poblíž Skorkova na Havlíčkobrodsku. | Foto: Luboš Pavlíček | Zdroj: ČTK
Přehrát

00:00 / 00:00

Kdo může za problémy na D1? Poslechněte si celý rozhovor

Situace na dálnici D1 je podle něj krizová nejen kvůli příchodu zimy, ale i z hlediska celkového průběhu její rekonstrukce. Kaňkovský poukazuje na to, že úsek dálnice u Větrného Jeníkova byl problematický už v letním období a odborníci upozorňovali na to, že pokud se opravy nestihnou do konce listopadu, tak v zimě nastane kolaps.

„Ministerstvo a ŘSD měly firmu vyzvat, aby přerušila práce, upravila dálnici do stavu, který by byl v zimním období nerizikový, a pokračovala na jaře,“ zdůrazňuje poslanec. Ochrana lidských životů podle něj stojí nad smlouvami i rizikem ekonomických postihů.

Kaňkovský vidí problém i v zákonu o veřejných zakázkách: „Jestliže se dopředu vědělo, že firma mívá problémy s termíny, tak systém, kdy podobné stavby soutěžíme pouze na cenu, je velmi problematický,“ říká.

D1 zdarma

Nevylučuje, že lidovci navrhnou vlastní novelu, s ohledem na závažnost problému veřejných zakázek ale očekává, že s návrhem přijde vláda. „Pokud z její strany nezazní ujištění, že je to priorita, budeme připravovat vlastní návrh,“ upřesňuje.

Lidovci rovněž plánují navrhnout vyjmutí dálnice D1 ze zpoplatnění. „Dopravním značením lze vyjmout úsek mezi Prahou a Brnem z působnosti dálničního poplatku. Vidíme to například i v okolí velkých aglomerací,“ uvádí Kaňkovský s tím, že k tomu osobně vyzval i ministra Ťoka. Ten prý ale zatím nijak nereagoval.

Nejde ale o populistický krok, není lepší vybrané peníze použít právě třeba na opravu dálnice D1? „Populistické by bylo, chtít vyjmout všechny dálnice. Řidiči zde nedostávají službu, kterou si zaslouží,“ upozorňuje Kaňkovský.

Michael Rozsypal, ert Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme