Silničáři požádají o vyvlastnění pozemků kvůli stavbě D3 u Tábora. Majitelé nepřijali odškodné

Ředitelství silnic a dálnic požádá o vyvlastnění pozemků, kvůli kterým nemůže dostavět část dálnice D3 u Tábora. Ministerstvo dopravy zastavilo stavební řízení, v němž ředitelství žádalo o stavební povolení. Ministerstvo navrhuje, aby silničáři požádali o vyvlastnění pozemků, řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Tábor Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ředitelství silnic a dálnic požádá o vyvlastnění pozemků, kvůli kterým nemůže dostavět část dálnice D3 u Tábora (ilustrační snímek) | Foto: David Peltán | Zdroj: MAFRA / Profimedia

Jde o úsek dlouhý 400 metrů. Vlastníkům pozemků navrhlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odškodnění téměř 20 milionů. Majitelé nabídku nepřijali, podle Rýdla musí o výši odškodného rozhodnout soud.

‚Je to bída,‘ řekl Babiš o výstavbě D3. Některé části se začnou stavět až v řádu let

Číst článek

Městský soud v Praze již dříve rozhodl, že ŘSD musí vlastníky sporných pozemků buď připojit k D3, nebo je odškodnit. ŘSD chtělo pozemky vykoupit. Pozemky s Motocentrem, které patří bratrům Bratránkovým, ale k dálnici připojit nelze – vlastníci pozemků, přes které by měla vést příjezdová cesta k Motocentru (Jihočeský kraj či městská část Měšice), s tím nesouhlasí.

‚Narazili jsme‘

Návrh odškodného pro Bratránkovy a Milana Krále, jemuž patří 9290 metrů čtverečních orné půdy, byl téměř 20 milionů Kč.

„Narazili jsme, ani vlastníci, ani město Tábor s tím zásadně nesouhlasilo. Připojit je nelze, to znamená, že je odškodníme. To je jasné už rok a půl, co jsme žádali ministerstvo dopravy o stavební povolení,“ řekl Rýdl.

Ministerstvo dopravy na úřední desce zveřejnilo usnesení, že přerušuje správní řízení, díky němuž mělo ŘSD získat stavební povolení. „Ministerstvo vyzvalo stavebníka, aby podal žádost o zahájení vyvlastňovacího řízení,“ stojí v usnesení.

Otázka vyvlastnění

Dále se v něm píše, že díky novému vyvlastňovacímu řízení by mohlo ŘSD začít stavět ještě před tím, než se dořeší výše odškodného. Na usnesení upozornil server Zdopravy.cz.

Odstraněné billboardy od dálnic nejspíš čeká likvidace. Majitelům se nevyplatí si je vyzvednout

Číst článek

Poslanec Martin Kolovratník (ANO), který inicioval novelu příslušného zákona, v pondělí řekl, že vyvlastnění možné je. Pokud stát ukončí současné správní řízení a zahájí nové, tak na něj se novela vztahuje.

„Můj osobní názor je, že by měli proces udělat od začátku, ještě jednou s nimi vstoupit do jednání a dohodnout se o ceně (odškodného). Majitelé by na svých právech neměli být biti, když ŘSD zažádá a stavba začne, neznamená to, že to bude mít vliv na soudní proces. Ten se bude moci vléci, majitelé budou bojovat, odvolávat se u různých instancí. Ale nezastaví to tu stavbu,“ řekl Kolovratník.

Chyba v roce 1998

Výši odškodného stanovil znalec. „To jsme jim nabídli, oni to nepřijali, po různých obstrukcích: na domluvené jednání nepřijedou, pak se neomluví... Výši odškodnění musí rozhodnout soud,“ řekl Rýdl.

Stop. Varovné značky nově na čtyřech místech upozorňují na jízdu v protisměru po dálnici

Číst článek

Petr a Pavel Bratránkovi a firma Taartrade vlastní 4009 metrů čtverečních pozemků a dvě budovy na sporných pozemcích. Podle ŘSD vznikl problém v roce 1998, kdy stavební úřad v Táboře povolil chybně stavbu Motocentra jako stavbu trvalou přes dočasný příjezd ze silnice I/3.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD v říjnu 2017. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy a první řidiči by po ní měli jet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA a vykupuje pozemky. Tento týden 29. března začne stát stavět jednu část obchvatu Českých Budějovic, bude součástí D3.

Jihočeská část D3 by měla být k hranicím s Rakouskem hotová do roku 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme