Zablokovaná dálnice D1. Někteří řidiči strávili v kolonách noc, situaci komplikují kamiony

Dálnice D1 na Vysočině byla celou noc i ve čtvrtek ráno sjízdná jen s velkými problémy. Řidiči stále čekají v dlouhých kolonách ve směru na Prahu i na Brno. Situaci komplikují kamiony stojící v jízdních pruzích, jejichž řidiči si podle silničářů vybírají povinnou přestávku.

Praha/Brno Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidiči by se měli cestě po nejstarší a nevytíženější tuzemské dálnici, která je na několika místech kvůli rekonstrukci v obou směrech zúžena, podle silničářů raději vyhnout.

„Objízdné trasy jsou sjízdné dobře, silnice jsou mokré prosolené, ale místy to klouže. Před 104. kilometrem dálnice D1 stojí. Viditelnost komplikuje mlha,“ popsala z místa před sedmou ranní reportérka Radiožurnálu Isabel Dearditio.

Zelená vlna | Zdroj: Český rozhlas

Provoz na D1 začal kolabovat ve středu odpoledne po hustém sněžení. Kolony se postupně protáhly na desítky kilometrů, policisté museli několikrát dálnici uzavřít.

A sypače měly problémy ucpanou komunikací projet.

Ještě v noci u Humpolce blokoval provoz kamion s nadměrným nákladem, který nemohl sjet svažitý terén v místě a musel čekat, než se místo prosolí, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Kalamitní stav panoval také na 112. kilometru ve směru do Prahy mezi exitem na Jihlavu a Větrný Jeníkov, ve čtvrtek před šestou ráno ale stojící kamiony odjely a dálnice byla podle silničářů prosolena a zprůjezdněna.

Je problémem zúžení, nebo kamiony?

Modernizace dálnice D1 mezi kilometry 90 a 104 není v tuto chvíli podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla hlavní překážkou. Problémem jsou podle něj především kamiony.

A podobný pohled má i mluvčí pobočky Ředitelství silnic a dálnic ve Velkém Beranově Jana Šebestová. „Největší problém způsobili profesionální řidiči velkých vozů. Nepředvídali. Kdyby byli opravdu profesionálové, jakože mají profesní průkaz, tak by měli předvídat a včas z dálnice sjet,“ uvedla pro Radiožurnál Šebestová.

Zúžení podle Rýdla silničáři nemohou narychlo odstranit. „Technicky to možné je, ale neuděláme to, a to z toho důvodu, že když je tam to dopravní opatření, tedy zúžení, tak to má nějaký důvod. Například tam chybí svodidla,“ uvedl Rýdl.

Vysočinským úsekem se podle něj už v zimě mělo jezdit bez jakéhokoli omezení. „Upozorňovali jsme na to od května, snažili jsme se tomu předejít a napravit ji. Zhotovitel, tedy to konsorcium firem, na naše kroky nereagovalo. Že jim budou vyměřena vysoká penále, může být teď řidičům jedno,“ podotkl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic s tím, že za tuhle situaci někdo ponese zodpovědnost.

Mluvčí Sdružení československých mezinárodních automobilových dopravců (ČESMAMartin Felix Radiožurnálu řekl, že problémem nejsou samotné kamiony.

„Myslím, že tématem nejsou kamiony. Ty na dálnici patří a samozřejmě po ní musí jezdit. Tématem katastrofy, která se každoročně opakuje, jsou silničáři potažmo ŘSD, které není schopné se s touto situací vypořádat,“ řekl.

Pokud má řidič kamionu bezpečnostní přestávku, nemůže se podle Felixe po uvolnění kolony rozjet. „Elektronické záznamové zařízení měsíc dopředu přestupek uchovává a potom může být kdekoliv v Evropě sankcionován,“ dodal pro Radiožurnál odborník.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme