Města podél D1 přišla o peníze z pokut. Během rekonstrukce dálnice získala desítky milionů
Starostové měst podél dálnice D1 přišli o příjemný přivýdělek do městských pokladen. Konkrétně o peníze z pokut, které řidiči platili při překračování povolené rychlosti v opravovaných úsecích dálnice. Někdy i o desítky milionů korun. Modernizace nejstarší a nejdelší dálnice v Česku po devíti letech skončila a kamery už na ní nejvyšší povolenou rychlost nehlídají. Jejich nepřítomnost samozřejmě zaregistrovali i řidiči a někteří jezdí opět rychle.
Dálnice D1 u Šternova na Benešovsku je nyní kompletně opravená. Porušování rychlosti tak řidičům může snáze projít, radary u dálnice už nejsou. A když chce policie rychlost měřit, dělá to z auta za jízdy.
Města podél D1 přišla o peníze z pokut, které řidiči platili při překračování rychlosti. Téma pro Radka Duchoně
Během rekonstrukce si ale obce v okolí přišly na pokutách na slušný přivýdělek. Řidiči nejčastěji platili za překročení povolené osmdesátky. Třeba ve Velkém Meziříčí inkasovali za devět let oprav desítky milionů.
„V tuto chvíli máme čistý příjem bez nákladů 81 milionů. A ještě to dobíhá. Za letošek už bylo asi jen 10 tisíc případů,“ potvrdil pro Radiožurnál Jiří Pospíchal, vedoucí odboru dopravy ve Velkém Meziříčí.
Kvůli vymáhání pokut tam kdysi přibrali osm úředníků, z toho dvě ženy skončí v polovině příštího roku, další tři pak za tři roky. Ostatní zřejmě zůstanou, mohli by nahradit pracovníky odcházející do důchodu.
Zklidnění dopravy?
Starosta Vlašimi Luděk Jeništa ze Starostů a nezávislých spočítal, že za poslední tři roky měli z pokut asi 20 milion korun. „Příjemné to určitě bylo. Za šest milionů jsme tady postavili nové dopravní dětské hřiště. A investovali jsme také do komunikací a parkovišť.“
A připomíná, že ohledně rychlosti se řidiči postupně zklidnili. „Když se na začátku před lety začalo měřit, tak porušení rychlosti bylo asi tříprocentní. Teď už jsme byli prakticky na půl procentu, ani ne,“ vysvětluje Jeništa.
Inventura vládních slibů: zrychlení u strategických staveb, kilometry dálnic a modernizace na železnici
Číst článek
Další peníze šly do Benešova. Za asi 70 tisíc případů zaplatili řidiči 37 milionů korun. Starosta Jaroslav Hlavnička z Volby pro Benešov ale uvedl, že se bez peněz obejdou. Připomněl, že se městu uleví, protože ho auta nebudou požívat jako objížďku. „Slibujeme si od toho, že se doprava v regionu zrychlí a zlepší.“
Starosta Říčan David Michalička z uskupení Klidné město je rád, že opravy skončily. „V žádném případě netruchlíme. Slibujeme si od toho, že řidiči nebudou sjíždět na alternativní objízdné trasy, které velmi často vedly přes naše město. Slibujeme si od toho zklidnění dopravy v našem městě. A to, že většina řidičů, kteří jedou z Prahy nebo Brna zůstanou na dálnici.“
Peníze z pokut radnicím chybět nebudou. Dál s nimi nepočítají. V celkovém objemu rozpočtu šlo o jakýsi přivýdělek.