Životnost dálnice D1 je 30 let. Zkolaudovaná má být v příštím roce, uvedl šéf ŘSD Mátl

Záruka na opravenou dálnici D1 je podle premiéra Andreje Babiše (ANO) deset let, její životnost je 30 let. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl na sobotním oficiálním otevření posledního zrekonstruovaného úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uvedl, že všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce. Babiš míní, že se D1 stala symbolem nehod, výluk a měla špatnou „image“.

Praha (Aktualizováno: 11:51 2. 10. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018 (ilustrační foto) | Foto: Olga Štrejbarová | Zdroj: Český rozhlas

Rekonstrukce vyšla na 21,8 miliardy korun bez dane z přidané hodnoty, což je proti původním předpokladům asi o dvě miliardy méně.

Dokončení oprav se ovšem zdrželo o tři roky, termín byl dvakrát odsouván. O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později a původně měla skončit v roce 2018. „Nebýt aktivistů, mohla být hotová už před rokem a půl,” řekl Babiš.

Ke stavebnímu povolení pro úsek dálnice D1 u Přerova přišlo sedm rozkladů. Řešit je bude resort dopravy

Číst článek

Silničáři opravili 160 kilometrů dálnice mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou u Brna v obou směrech včetně 95 mostů. Dálnice byla rozšířena o 0,75 metru na každé straně. Většina prací dělala za provozu. „Za těch osm let tady projelo 128 milionů aut,” řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Na dálnici byla také doplněna telematická zařízení a v celé délce byl položen optický kabel. Zbouráno a nově postaveno bylo 35 dálničních nadjezdů s rezervou na možnost rozšíření dálnice na šest pruhů.

Podél dálnice byly instalovány nové ploty a svodidla a byl modernizován systém tísňového volání. V okolí dálnice přibyla protihluková opatření a postaveny byly čtyři ekodukty pro migraci zvěře.

Práce na třech úsecích

V současné době se ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. „Případně některé záležitosti, jako je odvoz stavebního materiálu, budou probíhat ještě na jaře 2022,” dodal Mátl. Podle něj by to nemělo mít žádný dopad na provoz.

Dopravní nehody na několik hodin zastavily provoz na úsecích dálnic D7 a D48. Obě jsou znovu průjezdné

Číst článek

Ředitelství silnic a dálnic se podle Mátla bude podílet na opravách silnic poblíž dálnice, které byly poškozené navážením stavebního materiálu nebo které sloužily jako objízdné trasy, například při bourání dálničních nadjezdů.

Opravovat by se měly příští rok. Ředitelství silnic a dálnic o tom ještě bude jednat s krajskými silničáři a samosprávami. Možné náklady Mátl odhadl i na několik stovek milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic kvůli rekonstrukci D1 vypsalo 21 zakázek, kvůli třem z nich nyní vede soudní spory. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. Ředitelství silnic a dálnic na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav čtrnáctikilometrového úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan.

Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic vypsalo na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

Práce se na část D1 brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice.

Oprava mostu Šmejkalka

Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru. Stavba tam podle Mátla potrvá dvě až tři stavební sezony.

Hodinové kolony na D1? ‚Likvidujeme svodidla, jsme připraveni pracovat do devíti,‘ říká mluvčí silničářů

Číst článek

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, v některých úsecích i nejvytíženější a nejnebezpečnější a nyní také vinou častých oprav a mnohaleté modernizace nejpomalejší.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia již kritizovalo, že oprava dálnice nezlepšila stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes dva tisíce parkovacích míst pro kamiony.

„Já jsem přesvědčen, že do těch pěti let tento deficit zvládneme vymazat,“ řekl Mátl. Síť odpočívek na D1 je podle něj poměrně hustá, ale nemají dostatečnou kapacitu. Problém se podle něj netýká jen této dálnice. Kromě rekonstrukcí odpočívek by ho mohli pomoci řešit soukromí investoři vytvářením takzvaných truck parků.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme