Problémy s D11. Firmy v čele s Eurovií podmínečně odstoupily od stavby dálnice

Sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia podmínečně odstoupilo od smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky si stěžují, že jim ředitelství řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce za stavbu také víc peněz. Ředitelství ale míní, že se ho Eurovia snaží kvůli D11 dostat pod tlak.

Hradec Králové (Aktualizováno: 12:27 29. 1. 2019) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vozy na dálnici D11

Auta na části dálnice D11 | Foto: Martin Pařízek | Zdroj: Český rozhlas

Stavební firmy tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dlouhodobou nečinností zablokovalo jednání o faktickém zahájení stavby. „Pokud ŘSD situaci nevyřeší, bude nutné vypsat nový tendr na dodavatele,“ uvedly firmy.

Stavba D11

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala slavnostně 2. října 2018 za přítomnosti premiéra a šéfa ANO Andreje Babiše. Eurovia CS ve sdružení s firmami Metrostav a Swietelsky měla úsek postavit za 2,59 miliardy korun bez DPH. Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale dosud nezačala. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Stavbu podle firem nelze zahájit, protože staveniště není ve stavu, ke kterému se ŘSD zavázalo ve smlouvě.

„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. ŘSD se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Eurovia CS Martin Borovka.

Úpravu pozemků by si ŘSD podle něj mělo objednat, což neučinilo.

ŘSD údajně firmám dosud nesdělilo termín zahájení prací a podle sdružení kvůli tomu vypršela cenová nabídka na stavbu.

„Nyní má sdružení dle smlouvy nárok na její opětovné sjednání a to tak, aby zohlednila cenový nárůst vstupních surovin a služeb za dobu, která mezitím uplynula,“ uvedl obchodní ředitel Metrostavu Karel Volf.

Dražší stavba dálnice

Firmy tvrdí, že za více než rok a čtvrt od podání jejich nabídky vzrostly ceny vstupů ve stavebnictví v průměru o 14,5 procenta, což vedlo k obecnému růstu cen stavebních prací na úrovni přibližně šesti procent.

„ŘSD jsme v souladu se smlouvou několikrát vyzvali k projednání úpravy ceny, bohužel zcela bez výsledku,“ uvedl Volf.

Přes podmínečné odstoupení od smlouvy firmy tvrdí, že dálnici chtějí stavět. „Nechceme se ale vydat cestou dlouhých právních sporů, na které by v konečném důsledku doplatili řidiči,“ uvedl Borovka.

‚Chtějí nás dostat pod tlak‘

Ředitelství silnic a dálnic míní, že se ho sdružení stavebních firem v čele se společností Eurovia CS snaží kvůli dostavbě D11 dostat pod tlak. Firmy prý odmítly staveniště formálně převzít.

Více peněz než vysoutěžených 2,6 miliardy korun jim ŘSD nechce dát, protože pak by podle něj podmínečně odstupovaly další firmy na stavbách jiných úseků dálnic.

„Nejen rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ uvedl ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Ředitelství nyní vyjednává o způsobech řešení, aby se mohlo stavět dál. Úsek z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru má být hotový v roce 2022.

Hejtman: Je to velmi špatná zpráva

Podmínečné odstoupení stavebních firem od výstavby části D11 je podle hradeckého hejtmana Jiřího Štěpána z ČSSD velmi špatnou zprávou.

„Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet," řekl hejtman.

‚Až 10 omezení najednou.‘ Na silnicích se chystají opravy za 11 miliard, provoz zbrzdí hlavně na D1

Číst článek

Věří ale, že firmy se s ŘSD dohodnou a obyvatelé kraje se tak nebudou stávat rukojmími v jejich sporech. Hradec Králové a další obce na trase silnice číslo 33 by podle Štěpána musely dál snášet velké zatížení tranzitní dopravou do Polska.

Budování dálnice kraj současně považuje i za zásadní věc pro ekonomický rozvoj regionu.

Hejtman zároveň dodal, že neměl žádné náznaky, že by věc byla v takovém stavu, že by hrozilo úplné zastavení stavby a opakování tendru na výběr stavební firmy.

Od ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) a od ŘSD bude hejtman chtít vysvětlení. Sám bude připraven pomoci s řešením situace. ŘSD stavbu slavnostně zahájilo loni 2. října, ale vlastní stavba dosud nezačala.

Odstoupení od smlouvy není definitivní

Doručením oznámení o odstoupení začala běžet dvoutýdenní lhůta, během níž lze podle smluvních podmínek vzít výpověď zpět. Pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat, jsou firmy připraveny začít stavět.

„V opačném případě nabude výpověď definitivně účinnosti a ŘSD bude muset pro stavbu hledat dodavatele v novém zadávacím řízení. Dokončení stavby by se tak mohlo o několik let odsunout,“ uvedla mluvčí Eurovie CS Iveta Štočková.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme